- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDe Groot Moerdijk pakt uit met HEBO-cat 9

De Groot Moerdijk pakt uit met HEBO-cat 9

- Advertentie -

Delen

Vrijdag 30 september werd aan de Côte d’Azur van Brabant het nieuwe werkschip HEBO-Cat 9 van HEBO Maritiemservice BV uit Zwartsluis opgeleverd bij De Groot Scheepsbouw & Reparaties Moerdijk. Volk op de kade! Uiterst geconcentreerd beroert Janneke ten Klooster-­Bonsink de champagnefles, spanning, stilte, dan klinkt het ‘goede vaart voor bemanning en schip’, een knal en de inhoud voegt zich bij het Hollandsch Diep. Applaus!

Joker
We ontmoeten op de kade de opdrachtgever en algemeen directeur Wiebbe Bonsink van HEBO Maritiemservice BV. Hij vindt dat na hard werken aan een mooi product er even tijd moet zijn om het glas te heffen! “Wij zijn zeer tevreden”, zegt hij. “Op deze open dag tonen we samen met De Groot wat we voor onze verschillende branches in huis hebben.”

(foto Jonkman Fotografie)

Met het werkdek van de HEBO-Cat 9 vol met apparatuur liet de firma zien waartoe het werkschip in staat is. Een potige Case-kraan geleverd door Hansan Bouwbedrijf aan dek is hier de joker die bij oliebestrijding wordt ingezet. De kraan manoeuvreert een enorme zuigmond tegen een olievervuilde scheepshuid. Maar liefst 8100 cbm/u luchtverplaatsing genereert een vacuüm waarbij de zuigmond zich als een inktvis langs de huid verplaatst. Zonder dat er een spatje in het milieu komt, laat deze buitenproportie ‘stofzuiger’ middels 275 l/min bij 320 bar (traploos instelbaar) en 95 graden warm, de huid weer clean tevoorschijn komen.
Met een op- en afrij-ramp kan er van alles aan boord worden geplaatst. In de weer met sondeerwerkzaamheden, perslucht, overdruk of ADNR, de HEBO-Cat heeft voor elk werk of calamiteit een scenario gereed liggen.

Arbeidsvitaminen
“Mooi werkschip”, zegt De Groot-directeur Brajkovic, met een blik op de 40 x 9,30 meter grote HEBO-Cat 9. Deze ‘stuurman’, die samen met zijn productiemanager Tomsic op de werkvloer tussen zijn mensen staat, is zichtbaar ingenomen met het resultaat. Begiftigd met arbeidsvitaminen en een flinke dosis ervaringskennis hanteert hij het motto ‘niet lullen maar poetsen’. Opschieten dus, wat er bij De Groot vertrekt is afgewerkt!

HEBO Maritiemservice bv is een begrip in maritiem Nederland met het uitvoeren van bijzonder transport over water, pontonverhuur, calamiteitenbestrijding (bergingswerk /verontreiniging van oppervlaktewater). In de
calamiteitenbestrijding is de firma de afgelopen jaren sterk gegroeid en heeft sinds 2010 naast Dordrecht als steunpunt nu ook in Rotterdam een vestiging.
HEBO Maritiemservice bv heeft de oliebestrijdingswerkzaamheden en de gehele oliebestrijdingsvloot overgenomen van Havenbedrijf Rotterdam. Opdrachtgevers zijn onder andere Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam, gemeenten, waterschappen, aannemers, verzekeringsmaatschappijen en jachtwerven.

Brajkovic begon in 2008 met een blauwe container als basis. Inmiddels zijn er een afbouwkade, loodsen, zelfgebouwde pier, droogdok van 40 x 22 meter met 2000 ton hefvermogen, een joekel van een bouwkraan en op kantoor aan de telefoon dochter Boriska, die administratief zorgt dat de mannen met hun werk vooruit kunnen.
De pier waar De Groot een arbeids- en ontheffingsregeling voor heeft om aan zogeheten blauwe kegel-tankschepen te kunnen werken, valt buiten de gevarenzone. Niettemin ligt deze nog onder het bereik van de bouwkraan. Het is een faciliteit waar de tank- en chemiebranche op af komt.

Van kiel tot proefvaart
De HEBO-Cat 9 is bij De Groot met medewerking van onderaannemers van kiel tot proefvaart gerealiseerd. Met name speelde Leeuwestein uit Dordrecht een hoofdrol voor de 19 meter lange spudpalen. De kopschroef draagt het merk van Ballegooy.
Tweemaal 330 Cummins zorgen voor voortstuwing. Rondom zit het schip in de fenders. Het met azobe beschermde werkdek verdraagt een werkbelasting van 10 ton/m2 voor eventuele mobiele kranen en equipment. Lieren aan dek staan voor alle werkzaamheden in positie.
De ‘plug-in’ voor veegarmen ter bestrijding van oppervlakte-vervuiling is aanwezig. Met de drijvende bok Matador van Bonn & Mees werd dit werkschip vanaf de kade in zijn element getakeld.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -