- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwHet type Mer-Green maakt zijn entree

Het type Mer-Green maakt zijn entree

- Advertentie -

Delen

Evenals de bijzondere ‘bewoners’ in Avifauna schitterde de Mer-Green op zijn open dag in de Oude Rijn. Corien Wortmann, lid van het Europees Parlement, doopte ten overstaan van groot publiek deze eerste van een reeks ‘kleine’ identieke en milieuvriendelijke binnenvaartschepen, welke voortvloeit uit het Small Business Innovation Research project (SBIR), met verve!

Doopvrouw Corien Wortmann. (foto’s Johan de Witte)

De Mercurius Shipyard Begej in Servië realiseerde deze innovatieve Mer-Green compleet. Het grote voordeel van de combinatie voor casco en volledige afbouw op eigen werf is volgens Robert-Jan Zimmerman het tijdsaspect, direct gevolgd door een lagere kostprijs.
“We zijn weer terug bij de traditionele scheepsbouw, zoals dat nog maar op een enkele werf in Europa gebeurt.” Na de proefvaart en het verkrijgen van certificaten te Novi Sad kreeg de Mer-Green voor de Mer-franchising formule eigenaars Jan, Lenie en Jan-Pieter Veen het karakter van een pleziervaartuig langs de Blauwe Donau op koers naar Zwijndrecht. De Mer-Green wordt door PRO-LOG b.v. ingezet tussen ‘s-Hertogenbosch en Rotterdam met als voornaamste lading Heineken bier containers.
In haar speech verraadde Corien Wortmann zich als actieve fan voor de transportsector met hart voor de scheepvaart. Zij noemde de Mer-Green een prachtig resultaat van geëngageerde ondernemers, die niet alleen de belangstelling hebben van beleidsmakers uit de provincie maar ook van Brussel.

M-factor
Kees de Vries belichtte de gedrevenheid van vader en zoon Zimmerman, die risico’s durven nemen met het oog op perspectief voor scheepstransport. Schepen, net zo schoon als een ‘bestelbusje’, en dit blijven herhalen tot dit bij de EVO doordringt!

Lenie, Jan Pieter en Jan Veen, Corien Wortmann en Robert Jan Zimmerman bij de doop.

Jan Veen als laatste spreker: “Met Zimmerman was een klik vanaf ‘t begin. De bouwperiode in Servië, was niet alleen boeiend, we hebben er ook vrienden gemaakt. Met de Mer-Green hopen we op voorspoed en als leerbedrijf jonge mensen op te leiden.”
De Mer-Green heeft het ontwerplabel van Robert Zimmerman! Het eigendom van het schip ligt bij M-factor B.V. Er bestaat het ambitieuze voornemen om 25 identieke milieuvriendelijke schepen te bouwen gefaseerd over circa vijf jaar.
Deze schepen zijn geschikt voor het vervoer op de kleine vaarwegen, evenals voor verladers en containerterminals die behoefte hebben aan frequente aan- en afvoer van kleinere hoeveelheden lading. De schepen worden uitgerust met Volvo Penta-voortstuwingsmotoren, katalysatoren en roetfilters. Het project komt tegemoet aan de wensen van zowel de overheid als verladers.

SBIR
We spreken met Frans Gerritsen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, die met zijn medewerkers werd verzocht om het SBIR programma aan te sturen. Met de visie dat zonder transportcapaciteit op klein vaarwater er ongewenst vracht naar de weg zou gaan, werd een ‘lans gebroken’ voor het kleine schip.
“Vier jaar geleden maakten acht bedrijven uit de sector aanspraak op de voorwaarden van het SBIR-programma. Vier ondernemingen werden geselecteerd voor fase 1. Twee hiervan zijn doorgegaan naar fase 2. Eén hiervan was Robert Zimmerman. Hij startte een onderzoek in samenwerking met universiteiten en verladers, keek naar uitvoering en opleiding met de vraag van hoe krijgen wij een goed schip op kleine vaarwaters wat duurzaam, schoon, zuinig en ook geld mee te verdienen is.”
Het type Mer-Green is hierop het antwoord en heeft zijn entree gemaakt.

Volvo Penta
Terlouw Rotterdam is een ‘Authorized Volvo Penta Center’. Sinds 1924 verleent de firma wereldwijd service en onderhoud aan industriële toepassingen, scheepvaart, binnenvaart en offshore. De Volvo Penta ligt bij Terlouw op voorraad. Het aanspreekpunt voor servicedealers en consumenten. Terlouw ‘sleutelt’ aan op maat gemaakte systemen voor reductie van schadelijke gassen, roetuitstoot en het reduceren van brandstofverbruik voor ‘schoner’ varen. Systemen die zijn goedgekeurd door Volvo Penta!
Voor de Mer-Green leverde Terlouw een Volvo Penta D16-750, Twin Disk 5170 gearbox en een SCR-POC systeem. De bijbehorende koeler en motorbediening alsook de Volvo Penta-boegschroefmotor draagt het label van Terlouw Rotterdam. Volvo Penta staat prominent op het ‘milieupodium van weg en water’ en claimde reeds diverse schoonheidsprijzen.

Doordacht schip
Projectleider Raymon Berkhout wijst ons op een aantal bijzondere eigenschappen en uitvoering van het schip zoals: een campagne-­opbouw over scheepsbreedte, de 4,24 meter kruiplijn (zonder ballast in het laadruim!) in combinatie van de kolomstuurhut aan dek en 50 centimeter hydraulisch inzakbare autokraan, royale ingangen/trappen naar verblijven en machinekamer, slimme luchtverversingskanalen, royaal achterdek waar de autokraan in scheepsbreedte kan worden geborgd geheel achter de woning, bijna verscholen spudpalen, ramen die naar het achterschip iets kleiner worden en snelheid suggereren.
Een doordacht afwijkende uitvoering met fraaie zeer goed afgewerkte accenten. De woningbetimmering is duurzaam en geheel door Shipyard Begej uitgevoerd. De regie van indeling had een bijzonder trotse Lenie Veen, in samenwerking met de binnenhuisarchitect van de werf.
Resultaat: magnifiek, maar vooral gezellig! Een relatief klein schip met grote mogelijkheden die rendement beloven.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -