Als Pluvius tijdens de proefvaart overuren maakt dan is het met zo’n riant stuurhuis wel eventjes boffen voor de familie en vrienden van Gert en Ilona van den Berg-Appeldoorn die in Willemstad aan boord zijn gestapt voor een rondje Vuile Gat. Naast veel gezelligheid levert zo’n dag voor iedere betrokkene toch ook altijd weer wat spannende momenten op. Ontwerper Tonny Appeldoorn heeft daar niet zo’n last van; het is niet zijn eerste ontwerp. Bovendien kent hij het schip sinds het moment dat hij met schoonzoon Gert de eerste platen voor de Odeon heeft gelegd. Gert heeft de gehele afbouw verder begeleid.
Met een wandmeubel is een splitsing gemaakt tussen de keuken en de ruime zithoek in de woonkamer. (foto’s Hans Heiligers)
Het is voor Gert en Ilona niet hun eerste Odeon. Eerder voeren ze op een gelijknamige 2800-tonner die ze in 2005 kochten. En soms gebeurt het dat er ongevraagd plotsklaps een telefoontje komt dat uiteindelijk een voorschot neemt op je toekomstplannen. Dat telefoontje in 2007 zorgde ervoor dat de plannen voor een eerste nieuwbouw in flink tempo naar voren werden geschoven. De belangstelling voor de Odeon was zo serieus dat er een gang naar het notariskantoor op volgde.
Daarna overlegden Gert en Ilona in alle rust veel over de nieuwbouw, met (schoon)vader Tonny Appeldoorn. Tonny Appeldoorn heeft na veertig jaar varen zijn lessenaar verruild voor de tekenkamer. In 2005 stapte hij voorgoed van zijn 2574 ton tellende ms Spauwer en richtte hij met Diny ten Haaf in Luxemburg de onderneming Aquatrans Shipping A.G. op. De taken zijn goed verdeeld. Tonny werkt in de volle breedte en Janny is als officemanager verantwoordelijk voor de gehele organisatie.
Juiste balans
Op de tekentafel van Tonny zijn meerder succesvolle schepen de nieuwe Odeon al voorgegaan. Dat waren ondermeer het ms Sylvana (Sebastiaan de Groot) die gebouwd werd voor Aquatrans Cargo SA en het ms Ushuaia, gebouwd voor Aquatrans Rhineshipping S.A. (Dave de Groot). De nieuwe Odeon is gezamenlijk eigendom van Gert en Ilona van den Berg-Appeldoorn en Aquatrans Logistics S.A.
Tonny vertelt dat het uitgangspunt voor de bouw van het schip voor de volle honderd procent moet liggen in de toegepaste techniek, materialen en motoren. In samenhang daarmee moet de juiste balans worden gevonden voor een goede exploitatie. Na grondig rekenen en tekenen (willekeurige volgorde) en met inbreng van veertig jaar technische en praktische ervaring van Tonny werden in april 2009 in Dodewaard door hem en Gert de eerste platen gelegd. Die moesten uiteindelijk een gezamenlijke afmeting vormen van 105 bij 11.45 meter. De meetbrief die voor ons op tafel ligt vermeldt 2604 ton. Het schip is gecertificeerd voor de vaart met een bak.
Bartholomeeussen
Enkele maanden terug werd het schip afgemeerd langs (afbouw)kade 138 in Antwerpen, waar de familie werd verwelkomd door Bartholomeeussen b.v.b.a. Het eerste contact tussen Tonny en Bartholomeeussen dateert sinds 2001 toen hij daar een reparatie had laten uitvoeren. Ook de Sylvana en de Ushuaia zijn daar afgebouwd.
Over veel zaken is grondig en langdurig nagedacht maar niet over de keuze van de afbouw. De Odeon is bij Bartholomeeussen met veel plezier afgebouwd. “En evenals bij de vorige schepen is dat tot volle tevredenheid verlopen en zonder dat er ook maar één verkeerd woord is gevallen”, zegt Diny.
Toch was er tijdens de proefvaart een spannend moment. Niet bij de stuur- of ankerproef, ook niet toen het schip mét geleende bak rond moest. Dat was een makkie. Het schip heeft de luxe van een 8-cilinder ABC type 8MDZC van 2400 pk en een Cummins QSK van 720 pk voor de aandrijving van de Kalkman-boegschroefinstallatie. “Die laatste combinatie levert 15 procent extra stuwkracht”, zegt Tonny. Het geheel in het voorschip wordt afgemaakt met twee koproerkleppen van Van Wijk. Verder is eveneens vastgehouden aan de beproefde combinatie met roeren van Sepers uit Heerewaarden.
Er gingen hier en daar wel wat nekhaartjes in een andere positie toen het punt aanbrak waarop de decibellen werden gemeten en Tonny toch nog schrok. Schrikken in de goede zin van het woord, dat wel. Omdat zowel de ABC als de woning flexibel zijn opgesteld muntte dat uit in een ongekende waarde beneden de toegestane streep, zowel in de woning als de slaapkamers.
In harmonie
En als het woord woning dan toch is gevallen, is het de hoogste tijd om met Ilona het stuurhuis af te dalen zodat ze ons mag overtuigen van haar keus bij de inrichting van de woning. Naar ons idee heeft ze het helemaal voor elkaar en dat komt doordat er op een niet opvallende wijze via een wandmeubel toch een splitsing is gemaakt tussen de keuken met riante eettafel en de ruime zithoek in de woonkamer. Willemsen Interieurbouw & scheepsbetimmering heeft er weer wat moois van gemaakt.
Ook dochter Naomi en zoon Sam kunnen daarover meepraten; ze kregen een geweldige kamer. De kleurstelling van de keuken is met alles in harmonie: “Er komt niets op je af”, zegt Ilona. De keuken is de verdienste van Avanti Keukens uit Kesteren. Ilona vindt het superknap dat ze de keuken zo goed hebben gebouwd omdat het voor hen de eerste maal was dat ze aan boord een keuken hebben opgesteld.
Als we het goed hebben ingeschat is er aan boord van de Odeon later op de avond met een glaasje in de hand nog eens met genoegen teruggedacht aan een goed verlopen afbouw en een succesvolle proefvaart. Toch zal het niet laat worden: de eerste reis moet worden aangevangen. De Odeon en de bak hebben een lading kolen in voor Thionville. We zullen de Odeon vaak op de Moezel en de Neckar zien varen.
(Hans Heiligers)