Vanuit een agenda waarin evenals op wegen frequent file voorkomt, scheiden slechts enkele minuten tot de neoklassieke entree van de VistaPrima. Gastvrijheid, verwennerij en zachte muziek in aangename luxe, omringen je als therapie. Plots ben je met vakantie en je beseft dat ontwerpers voor deze vijf sterren ver hebben moeten reiken.
(foto’s Johan de Witte)
Opvallend oogt de VistaPrima, in model en in kleuren. De riviercruiser is gerealiseerd door Scylla Tours uit Basel en gecharterd door de 1A Vista Reisorganisatie uit Keulen. Scylla Tours liet het in kwaliteit bovengemiddelde casco bouwen bij Vahali in Belgrado. Vahali Gendt installeerde de onderwater-equipement, waarna het door een team van opdrachtgevers/onderaannemers tot passagiersschip werd gepromoveerd bij Da-Capo in Hardinxveld- Giessendam.
Verbetering
Robert Reitsma van Scylla Tours kan enige ervaring in het passagiersschepen afbouwen niet ontzegd worden. Sinds de nieuwbouwstart van zijn vader – die het overigens nog veel te leuk vind om over Roberts schouder mee te kijken – is dit nummer 18. Precies op het afgesproken moment schuift hij aan: “Natuurlijk lijken de schepen op elkaar, niettemin zijn ze allemaal uniek. Innovatie en wetgeving probeer je te combineren om de klassieke Scylla-uitstraling te behouden. Alles wat nieuw is in techniek wordt bij elke nieuwbouw in overweging genomen.”
“Bijvoorbeeld: toen rond de tafel zaten voor deze VistaPrima hebben we met Klimaatservice de waterzuivering aanmerkelijk verbeterd en met BAM het tv-, info- en oproepsysteem waarmee de stap van analoog naar digitaal gezet is. We zijn voortdurend uit op verbetering.”
“Uitzonderlijk op dit schip is het trillings- en geluidniveau. We hebben hier de geluidsbron in de kern aangepakt. Ervaring leerde ons dat schroefwaterwerveling tegen de huid de grootste veroorzaker van geluid was. Na vele ideeën om dit te tackelen hebben we een flexibele boot-constructie tussen de fundatieframes gecreëerd, waarop de gehele voortstuwingstrein is opgesteld. Het voordeel is dat de aanslag van schroefwater tegen deze unit slaat. Trillingen en geluid worden gereduceerd en komen niet meer in het schip. Dit nog niet eerder toegepaste systeem hebben we in nauwe samenwerking met Rubber Design ontwikkeld.”
Appeltje-eitje zult u denken, maar bij de vele factoren die een rol spelen bij geluid en trilling was het resultaat vooraf onvoorspelbaar. Tijdens de proefvaart stelde de IVW met referentie van voorgaande schepen, een reductie van 6 decibels vast. “Hiermee zijn we niet aan de finish; we blijven opnieuw op de startstreep voor een volgende innovatie. We hopen dat collega’s deze verbetering eveneens oppakken. Het is goed voor de branche om van elkaar te leren en vaart te houden in ontwikkeling”, aldus Robert, die uitnodigt deze cruiser te bezichtigen om zelf een impressie op te doen.
3D-effect
Het is een plezier om naar het werk te kijken van een team dat reeds lang dezelfde samenstelling kent, ook al heeft elke firma zijn eigen discipline. Je krijgt een soort 3D-effect en transparantie. Inzicht in wat een collega doet genereert maatwerk en kwaliteit. Waarmee vaklui gemotiveerd blijven.
Scheepstimmerbedrijf Da-Capo, huisleverancier van Scylla Tours: “We maken in hoofdzaak handwerk. Een project zoals de VistaPrima van totaal zo’n 140.000 werkuren, vraagt efficiency.”
Scylla Tours en Rubber Design tackelen decibels
Scylla Tours heeft in samenwerking met Rubber Design een innovatieve oplossing geïmplementeerd op het mps VistaPrima om trillingsniveaus aan boord van het nieuwe passagiersschip te reduceren. De twee complete aandrijfunits zijn volledig flexibel opgehangen in het schip. Door deze constructie stelde de IVW tijdens de proefvaarten in vergelijking met een standaard installatie een spectaculaire vermindering van het geluidsniveau vast.
Deze geconstrueerde units hebben een gewicht van 17 ton elk en zijn flexibel gescheiden van de overige fundatie en frames. Met name de trillingen veroorzaakt door de schroeven waren in het verleden zeer moeilijk te reduceren. Met deze nog niet eerder gebruikte constructie is dit evenwel mogelijk geworden.
De technische verklaring hiervoor is dat er bij dit systeem sprake is van een compleet afgeveerde aandrijfunit met een grote massa, waarbij het kantelmoment ten gevolge van de stuwdruk opgeheven wordt door de lengte van de aandrijfunit en het tegenkoppel als gevolg van het gewicht van de hoofdmotor.
Een ander groot voordeel is dat onder de hoofdmotor een dubbel-massa-veersysteem is gecreëerd dat een grote tweede massa heeft, wat trillingstechnisch grote voordelen biedt. Een derde niet onbelangrijk aspect is dat trillingen veroorzaakt door de tandwielkast ook tot een zeer laag niveau worden gereduceerd.
Samenvattend, volgens Rubber Design:
– reductie van de trillingen veroorzaakt door 1e, 2e en 3e harmonische schroefblad frequentie
– reductie van trillingen van hoofdmotor door dubbel-massa-veersysteem
– reductie van de tandgrijpfrequentie tandwielkast van zowel het bovenste tandenpaar als het onderste paar
Het een en ander heeft een vermindering van 6 decibels tot gevolg, wat in referentie tot eerdere standaardmetingen op uniforme punten in gelijksoortige schepen tot een significante geluidsreductie gerekend mag worden.
Vanuit de hal komen we in een chique restaurant. Niets op tafel zonder keuken; dus even kijken wat John en Franca van Hest van Ahorn Keukens uit Den Bosch geleverd hebben. Sinds 1988 mochten zij elk schip van Scylla Tours van een keuken voorzien, wat meteen de opmerking van Robert onderschrijft: "Wat goed is moet je niet veranderen.”
“In overleg met de familie Reitsma hebben we destijds een routing bedacht met het accent op efficiency en gebruiksgemak, die we nog steeds toepassen.”
Natuurlijk zijn de toegepaste materialen veranderd; ook computers verschuilen zich in deze keukenapparatuur. Keukens waar sterkoks zich thuis voelen.
Lido Bar
De mooie kleurstelling en inrichting geven een warme uitstraling aan de sfeervolle panoramasalon, de cabines, en de populaire Lido Bar met zijn teakvloer niet te vergeten. Cathy Schröder is hier met Martha Reitsma als mentor regelrecht verantwoordelijk voor.
Hier geldt eveneens vernieuwen. Altijd kiezen tussen materiaal en design maar ook met het oude handwerk van smederij de Boer uit Giessenburg aan de slag. “Soms heel inspannend, maar als het klaar is geeft het je een kick.”
Martha zorgt – gedreven door liefde voor kunst – nog altijd voor schilderijen aan de wand. (Even onder ons: een winters schaatstafereel had niet de kleur die de salon positief accentueerde, vond zij. Als niet onverdienstelijk schilderes, pimpte ze het stukje thuis op. Volgens welingelichte bronnen doet ze dat niet bij echte oude meesters.)
Samen met kapitein Johan Bons op pad naar de machinekamer komen we aan de weet dat hij reeds in 2005 aan het roer van de Switzerland stond, vooraleer we het domein van Hans Janssen en Rob Dekkers van Dolderman betreden. Die moet je gewoon hun gang laten gaan. Samen installeren ze de voor- en achtermotorkamer met full equipement in een relatief korte tijd en kleine ruimte. Zodanig dat er voldoende loop- en serviceruimte overblijft. De installatiekwaliteit en werkwijze van dit duo is met het begrip ‘kunst’ onvolledig omschreven.
De Firma Slurink leverde hetgeen waarmee de VistaPrima naar Rotterdam kon varen, alwaar het schip op 31 maart ligt afgemeerd ter promotie van Rivers & Cruising. Op 1 april gaat het seizoen van start.
(Johan de Witte)