Er liepen nog net geen ijsberen, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Windje 6 en volgens Paulusma en zijn collega’s was de wind chill (gevoelstemperatuur) min 14. Op een plek in het westelijk Amsterdams havengebied die je zelf nooit zou bedenken, heeft iemand toch nog een wachtsteiger gerealiseerd. Op zich solide spul en ook zeker geschikt voor zijn functie, maar niet om aan boord te stappen. Slechts te voet door een weiland kun je er komen, er ligt ruim 20 centimeter sneeuw. Wat een vak.
Er staan vier palen, waarlangs de schepen liggen afgemeerd. Slechts de eerste is met een steiger te bereiken. Vanaf die paal is het onmogelijk om via het voorschip aan boord te komen. De steiger houdt op waar het voorschip nog te smal is om aan boord te stappen. Alle schepen liggen met hun kop richting wal, de Speelman als buitenste. We hebben die ochtend schipper Cees Zuidam van de Speelman al een paar maal eerder gebeld om ons naar zijn schip te loodsen. Nu bellen we hem om te zeggen dat we helaas moeten afzien van ons plan om aan boord te komen. Hij overziet de situatie, roept wat naar zijn collega’s aan boord en maakt los. Na een minuutje of tien komt hij aan de andere kant van de palen achteruit met zijn kont onze richting op. Ondanks de harde wind manoeuvreert Cees het schip soepel en in rechte lijn langs de palen.
Hechte club
Even later zitten we aan de koffie in het geweldig grote en comfortabele stuurhuis (Kampers). Het eerste dat opvalt is de mooie lessenaar die Hoogendoorn daar heeft geplaatst. Soms moet je een ‘voertje zetten’ om een verhaal los te krijgen, maar bij Cees Zuidam is dat geen enkel probleem. Binnen de kortste keren weten we dat hij aan boord van een voormalige KNSM-kempenaar bij zijn ouders is opgegroeid. Zijn vader vaart nog steeds met dat schip; er staat een geweldige 5 cilinder-Bolnes in. En volgens Cees gaat die motor nog wel honderd jaar mee.
Naast Cees zijn Bennie Postma en Miro Ciglan aan boord. Miro keert weer terug naar zijn schilderwerk in de machinekamer, waar nog wat plekjes moesten worden bijgewerkt. De mannen zijn allen van de vorige Speelman afgestapt en hebben hun intrek mogen nemen op dit geweldige schip. Ze hebben alle denkbare inspraak gehad voor de inrichting van de woning, zowel voor de indeling van de vele vierkante meters als de materialen.
Het is een hechte club, dat merk je meteen. Ook op de andere schepen van hun werkgever is dat zo. Die schepen zijn allen vernoemd naar platen en slikken in Zeeland: de Veermansplaat (mts Veerman) en de Slikken van Dortsman (ms Dortsman II). Je herkent de schepen ook aan de knalrode belettering op de boeg.
Sfeer
Er is geen verloop onder het personeel. Dat heeft alles te maken met de sfeer en de stemming. Zoals we zelf zien is daar is absoluut niets mis mee. En dat moet voor eigenaar Arjan van Loon en zijn opdrachtgevers toch een geruststellende gedachte zijn. Er is veel kennis, ervaring en motivatie aan boord, waardoor er evenwicht is tegenover de zware verantwoordelijkheid voor de omgang met een 135 meter lang tankschip van 6330 ton. Van Loons vertrouwen in zijn personeel betekent voor hen ook veel vrijheid van handelen. Daardoor ontstaan korte lijnen waarvan ieder profiteert die belang heeft bij het schip of de reis.
De machinekamer op het achterschip heeft geen ruimtegebrek. Twee Caterpillars (type CDH) hebben daar hun plaats gevonden. (foto’s Hans Heiligers)
De Speelman is gebouwd naar ontwerp van Rensen Shipbuilding: het succesvolle type Friendship. Het casco is in China gebouwd; de afbouw werd toevertrouwd aan de werf van Govert Smits. De afmetingen zijn 135,00 x 15,00 x 4,30 meter. Een stoer en werkzaam schip, maar ook een schip met statige karaktertrekken dat op meerdere plaatsen aan boord om respect vraagt.
En van ons krijgt de Speelman dat, zeker als we over de volle 135 meter van achter naar voor lopen. Het op eigen specificaties gemaakte dekleidingsysteem is dubbel uitgevoerd. De achttien tanks hebben elk een inhoud van 375 m3 en negen EPS Bornemann-pompen met een capaciteit van 140 m3 per uur.
Breed vervoerspakket
De Speelman kan vier partijen minerale olie of licht chemische producten gesepareerd vervoeren. De verwarmingsketel in het voorschip komt uit de stal van Aalborg Industries. Al met al zet de Speelman een breed vervoerspakket op zijn visitekaartje. Gelukkig bleef er na plaatsing van de ketel nog voldoende ruimte over in het voorschip. We zien daar twee Caterpillars (type C18 van 528 pk) alsmede een boegschroefinstallatie van Veth Propulsion. Als laatste werd daar nog een John Deere geplaatst die goed is voor 85 kVA.
De machinekamer op het achterschip heeft eveneens geen ruimtegebrek. Twee Caterpillars (type CDH van 1500 pk) hebben daar hun plaats gevonden.
Ook met dit schip heeft Arjan van Loon naar onze mening opnieuw bewezen een goed gevoel voor bedrijfszekerheid en kwaliteit te hebben. Het schip zal binnen het ARA-gebied zijn diensten leveren aan Interstream Barging.
(Hans Heiligers)