- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDen Breejen bouwt tanker Nancy voor RyGo AG

Den Breejen bouwt tanker Nancy voor RyGo AG

- Advertentie -

Delen

Op de website van Den Breejen Shipyard in Hardinxveld-Giessendam staat op de homepage met vette letters: “Den Breejen, synoniem voor kwaliteit en betrouwbaarheid.” Het intro wordt besloten met de tekst: “Stipte levertijden en een uitstekende service zijn vanzelfsprekend.” Dat dit duidelijk geen loze kreten zijn, blijkt uit de indrukwekkende lijst opgeleverde schepen en schepen in opdracht. Wat daarbij opvalt, is dat een aantal klanten voor nieuwbouw terugkomt bij de scheepswerf uit Hardinxveld-Giessendam.

Een voorbeeld daarvan is het Zwitserse bedrijf RyGo AG uit BaSel. In 2007 liet dat bedrijf de dubbelwandige tanker RyGo bouwen en onlangs werd het zusterschip Nancy opgeleverd. Ook deze maal legde RyGo de complete afbouw in handen van Den Breejen en waren de onderaannemers en toeleveranciers nagenoeg hetzelfde. Kwaliteit verloochent zich niet.

Van Voorden
De type-C en door Lloyds gecertificeerde tanker Nancy is 125 x 11,40 meter en meet bijna 4.000 ton. De tanker heeft een holte van 5,46 meter en voor de voortstuwing zorgen twee Caterpillars 3508 van elk 1065 pk bij 1600 toeren. Twee door C18’s aangedreven Stamford-generatoren drijven via het elektrisch as-principe twee door Verhaar Omega geleverde boegschroefunits en de ladingpompen aan.
Van Voorden heeft twee high skew kaplan 5-bladsschroeven geleverd met een diameter van 1700 millimeter. Deze schroeven zijn klantspecifiek ontworpen en geproduceerd in de nieuwe gieterij in Zaltbommel. De 5-bladsschroeven zijn geplaatst in Van Voorden Superior-straalbuizen.
Dit zijn zogeheten ‘hoogrendementstraalbuizen’. De Superior-straalbuis heeft een slanker profiel met meer welving. Tezamen met de grotere uitstroomdiameter resulteert dit in meer stuwkracht. Verder kenmerken de Van Voorden-straalbuizen zich door de sterke constructie. Aan de binnenzijde van de buis zijn alle delen volledig dubbelzijdig afgelast. Deze combinatie van schroef en buis is geoptimaliseerd naar een zo hoog mogelijk efficiëntie in combinatie met een zo laag mogelijke productie van geluid en trillingen.

Meedraaiend bordes
De Nancy beschikt over twaalf ladingtanks en is uitgerust met een door Lagendijk Constructies geleverde bunkergiek, die een lengte heeft van 26 meter. De bunkergiek is voorzien van een safe walk, aluminium trap met een meedraaiend bordes, hydraulisch klapbare reling en hydraulische lier. Het bedrijf leverde ook de autokraan, uitschuifbaar tot 15 meter en met een maximaal hefvermogen van 2.000 kilo.
De Nancy heeft een dubbel laad-/lossysteem. De zes Bornemann-pompen hebben een capaciteit van 1.200 kuub per uur met een maximale werkdruk van 8 bar. De pompen zijn vanuit het stuurhuis en vanaf het dek draadloos te besturen met een zakcomputer. Het is mogelijk volledig automatisch te lossen.

Timmerbedrijf Bax
Rullens Installatiebedrijf uit Raamsdonksveer leverde de complete elektrische installatie, airco en overdrukinstallatie Climalogic, de nautische installatie van Radio Holland en de sanitaire installatie. Het sanitair werd geleverd door het eveneens in Raamsdonksveer gevestigde bedrijf SGA Sanitair- en Tegelgroothandel en afbouwbegeleiding van eigenaar Erik-Jan de Korte. Raamsdonksveerse bedrijven hadden sowieso een belangrijke rol bij de afbouw van de Nancy, want Pinta Unisol stond garant voor de uitlaatgas- en woningisolatie.
Een onderaannemer die eveneens zowel bij de afbouw van de RyGo als de Nancy was betrokken, is Timmerbedrijf Bax, dat voor de complete betimmering zorgde. Een bedrijf met de nodige ervaring, want al in 1922 startte Cees Bax in zijn woonplaats Hendrik-Ido-Ambacht met het timmerbedrijf. Later namen zijn zonen Piet en Cor het bedrijf over. De huidige eigenaren zijn (sinds 1988) Klaas Bax, de zoon van Piet, en zijn compagnon Isaäk (‘Ies’) van Driel.

Sinds kort beschikt Timmerbedrijf Bax aan de Wattstraat in Zwijndrecht over een nieuwe, loods.

Sinds kort beschikt Timmerbedrijf Bax aan de Wattstraat in Zwijndrecht over een nieuwe, twee verdiepingen tellende loods. “Ons bedrijf heeft zich sinds het begin gericht op de scheepvaart en nog steeds bestaat zo’n 90 procent van ons werk uit de betimmering van binnenvaartschepen. Bij de start van het bedrijf was mijn opa vooral actief bij werven als Van der Pol en Van Vliet in Hendrik-Ido-Ambacht. Later werden de werkzaamheden uitgebreid bij Delta Shipyard in Sliedrecht en tegenwoordig werken we met ons zes personen tellende timmerbedrijf in de hele regio. Zoals met de Nancy bij Den Breejen”, aldus Klaas Bax.
“We onderscheiden ons met vakmanschap; als het timmerwerk wat lastiger wordt, dan komen ze vaak naar ons toe. We hebben daarmee een uitstekende naam opgebouwd en we zijn er trots op dat we onder de schippers een grote vaste klantkring hebben. Onze voorkeur gaat uit naar binnenvaartschepen waarop we naast de lessenaar ook mooie meubels mogen maken. Op particuliere binnenvaartschepen speelt ook de hand van de vrouw een rol, met bijvoorbeeld de houtsoort en de kleuren, terwijl dat op een bemanningsschip minder belangrijk is.”
“De Nancy is weliswaar een bemanningsschip, maar van de eigenaar kregen we wel de opdracht te zorgen voor een fraaie betimmering. We durven te stellen dat het op de Nancy prima gelukt is”, stelt Klaas Bax.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -