Eigenaar Daniël Peters had te maken met flink wat tegenslag bij de afbouw van zijn tanker van 135 x 11,40 x 4,15 meter, maar de problemen zijn eindelijk achter de rug. Tijdens de afbouw bleek dat de tanks van het in Turkije gebouwde casco niet geheel waterdicht waren en dat zorgde voor het nodige oponthoud.
Caterpillar zorgt voor de voorstuwing. (foto’s Jan Hoek)
Twee Caterpillars zorgen voor de voorstuwing van de door Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie afgebouwde tanker Groenendaal. Oechies leverde de complete elektrische installatie, de airco en het nautisch pakket. Blonk Maritiem verzorgde in opdracht van Smits de installatie in de voor- en achtermachinekamer en het ijzerwerk. De fraaie stuurhut met kolom is geleverd door Kampers in Puttershoek. Dit bedrijf hoefde geen reiskosten te declareren, want ze huren bij Smits in Capelle aan den IJssel een loods van 1500 vierkante meter voor de bouw van stuurhutten.
Van Brienenoordbrug
Vanaf de Van Brienenoordbrug is de grote bouwhal van de voormalige IJsselwerf goed te zien. Na de afbouw was de Groenendaal een van de circa 140.000 schepen die jaarlijks onder de op 1 februari 1965 opengestelde brug doorvaren. Ondanks een doorvaarhoogte van ongeveer 24 meter moet voor 500 van die schepen de brug geopend worden, een proces dat achttien minuten duurt. Sinds 2005 wordt de Van Brienenoordbrug volledig op afstand bediend vanuit Rhoon en niet meer vanuit het bedieningscentrum op de brug.
Op de locatie waar nu Govert Smits met zijn mensen schepen afbouwt, had ooit ene Marckmann de touwtjes van de scheepswerf in handen. Later werd de IJssel Vliet Combinatie (YVC) eigenaar, maar nadat die combinatie de werf van Wilton Feyenoord had overgenomen kwam de IJsselwerf in zwaar weer terecht. Voor Smits een buitenkans, want zijn afbouwlocatie in Krimpen aan de Lek was veel te klein geworden (in tien jaar tijd zijn daar zo’n zestig schepen afgebouwd). Begin 2004 nam Smits de grotere werf nabij de Van Brienenoordbrug in gebruik.
Solak
Afbouwcoördinator namens Smits was Harrie Pols. Hij kreeg te maken met een aantal onderaannemers die hun sporen op het gebied van afbouw en reparatie ruimschoots verdiend hebben.
Een van die aannemers is Solak Las- en Montagebedrijf, gespecialiseerd in het uitvoeren van metaal- en industriële werken, zoals ijzerwerkconstructies en aluminium vloeren. Eigenaar Aslan Solak vertelt over zijn bedrijf: “In tien jaar tijd hebben we op ruim 150 schepen gewerkt in zowel Nederland als België. Tot eind 2011 hebben we nog zo’n zeventig schepen in onze orderportefeuille. We werken met in totaal vijftien technische vaklieden, verdeeld over drie ploegen. Dat betekent dat we desgewenst direct aan de slag kunnen gaan. Aan boord van de Groenendaal hebben we voor Daniël Peters de vloeren in de voor- en achtermachinekamer gelegd.”
Wim Blonk van Blonk Maritiem was voorheen al regelmatig bij een gedeeltelijke afbouw bij Smits betrokken en ook aan boord van de Groenendaal was hij actief met diverse ijzerwerken. Ook bij het eveneens bij Smits af te bouwen zusterschip Servus is Blonk betrokken.
Blonk is een man met ruime ervaring en hij heeft als hoofdaannemer verschillende type schepen afgebouwd. “Tijdens de eerste gesprekken ben ik vooral adviserend bezig, maar uiteindelijk heeft de schipper altijd het laatste woord hoe het uitgevoerd gaat worden”, zei hij in mei van dit jaar na de prima verlopen afbouw van het beunschip Tenax.
120 stuurhuizen
Kampers uit Puttershoek leverde de stuurhut met kolom. Het is een van de 120 stuurhutten met hefgeleidekokers die Kampers dit jaar heeft geleverd. Het gaat om 110 stuurhuizen voor nieuwbouw en de rest als vervanging. Daarmee heeft het bedrijf zo’n 60 procent van de markt in handen. Over de toekomst hoeft Kampers zich nog geen zorgen te maken, want de orderportefeuille voor 2010 is al voor 80 procent gevuld. Bovendien zijn ook de eerste opdrachten voor 2011 al binnen. Doordat de locatie in Puttershoek te klein werd voor de vele opdrachten, wordt tegenwoordig een loods van 1500 m2 gehuurd van Smits in Capelle.
Kampers-stuurhuizen worden gebouwd in vele modellen en formaten tot wel 18 meter breed en 5 meter diep. De stalen onderbouw wordt zwaar uitgevoerd op een zelfdragende fundatie. De zakbare bovenbouw is voorzien van een kreukelzone en wordt samengesteld van geïsoleerde aluminium profielen voorzien van een koubrug. Deze gepolijste profielen zorgen tevens voor een fraai aanzien.
Alle ramen zijn van gehard dubbel veiligheidsglas. Het dak wordt vervaardigd van kunststof platen die bevestigd zijn op aluminium kokerprofielen. De totale constructie is licht in uitvoering, sterk en condensvrij. Een gepolijste oplopende aluminium pet rondom zorgt voor een perfecte afwerking.
(Jan Hoek)