Onlangs is bij VeKa de 3150 ton metende Discovery opgeleverd. Het casco van het voor Marco en Adinda van Weelden gebouwde schip komt uit het Chinese Dalian. Vliegangst van Marco en zwangerschap van Adinda van de circa acht maanden geleden geboren dochter Naomi hielden het echtpaar destijds op de veilige grond van Werkendam.
Ook zonder de bemoeienis van familie Van Weelden arriveerde er een goed Chinees casco in ons land. VeKa kon het casco snel en volgens de eisen van eigenaar Marco leveren: een drogeladingschip met zandgoten voor het vervoer van nat zand. Voor Transito is de Discovery in de opvaart veelal te vinden op de Benedenrijn met een vracht kolen; in de afvaart wordt zand vervoerd voor Van Pelt. De afbouwlocatie had nog meer voordelen; daar zitten namelijk de Werkendamse hulptroepen.
Mitsubishi
Het is voor Marco van Weelden de derde Discovery en de eerste nieuwbouw. Hij startte op een schip van 80 x 9,50 meter. Zijn vorige schip (105 x 11,40 meter) werd via Kriesels Scheepsmakelaar verkocht en vaart nu onder de naam Barbossa verder. Bij VeKa werd turnkey een schip van 110 x 11,4 meter gekocht.
Marco en Adinda van Weelden met dochter Naomi. (foto’s Jan Hoek)
Voordat het casco in Werkendam arriveerde, werd het afgemeerd bij de IJsselwerf in Capelle, waar de door Kampers gebouwde stuurhut er op werd gezet. Marco van Weelden vertelt over de afbouw: “Het was een schitterende klus om te doen en VeKa en de onderaannemers hebben prima werk verricht. Enige dissonant tijdens de afbouw was de inrichting van de machinekamer: VeKa had een bedrijf ingehuurd dat niet in staat bleek een machinekamer in te richten. Uiteindelijk heeft VeKa de klus overgenomen en waren de problemen opgelost.”
“Ik heb op het vorige schip ruim vijfenhalf jaar gevaren met een Mitsubishi. Dat is prima bevallen, waarbij de service van Koedood gewoon erg goed is. Op de Discovery zorgt een Mitsubishi van 1700 pk bij 1600 toeren voor de voorstuwing.”
Rustige afbouwers
Marco vervolgt: “Voor het transport van zand beschikken we over twee pompen met een capaciteit van 150 kuub per uur elk. De jetpomp is frequentiegeregeld en dat is belangrijk bij het leegpompen van het ruim. Het ruim wordt nagenoeg leeggepompt zonder dat er draaikolken ontstaan in de afvoerput. Verder hebben we een dekwaspomp en een ejector, een vacuümsysteem dat droogdraaien voorkomt.”
“De timmerman (d’Estilo, Werkendam) en de elektricien (E-systems, Sliedrecht) heb ik zelf geregeld en die hebben allebei geweldig werk geleverd. D’Estilo heeft de complete betimmering, dus ook in de woning, gedaan. We hebben gekozen voor een crèmekleurige keuken met zwarte bladen en een bijpassende ronde tafel. We zijn in de Vierlinghstraat in de showroom gaan kijken; daar staan tal van keukens opgesteld en wij hebben gekozen voor een zogenaamde landhuiskamer. Een stijl (‘estilo’ betekent stijl in het Papiamento, red) die we in de hele woning hebben doorgetrokken. Bij d’Estilo werken rustige afbouwers, die heel veel aandacht aan de afbouw schenken. Dat geldt ook voor E-systems, dat de elektrische installatie met diverse noviteiten heeft verzorgd.”
Nachtcamera’s
E-systems, elektrotechniek en besturingssystemen, is zeven jaar geleden opgericht door Arjan Vissers en Leendert Hollebrandse. Laatstgenoemde vertelt over het bedrijf: “Ons werkgebied is de internationale baggerwereld, industrie en scheepvaart. In deze sectoren verzorgen wij de conventionele installaties, aandrijvingen, pc/plc-besturingen en meet- en regeltechniek.”
“Aan boord hebben we alles wat met elektrotechniek te maken heeft geleverd en geïnstalleerd, waaronder vloerverwarming, aircosysteem, het nautische pakket van Radio Holland en het ijkmeetsysteem van Sygo.”
“Een techniek die afkomstig is uit het leger hebben we aan boord van Discovery gebruikt bij de nachtcamera’s. Het systeem heeft geen licht nodig, maar detecteert de temperatuur en geeft de beelden ’s nachts hetzelfde weer als overdag. Verder leverden we het gewone camerasysteem, dat realtime-beelden weergeeft in de stuurhut. Daarnaast kunnen de beelden ook op elke locatie op het schip worden geleverd, bijvoorbeeld in de woning op de tv of een laptop”, zegt Hollebrandse.
“Verder produceren wij zelf LED-verlichting. Op dit moment zijn we bezig met de ontwikkeling van innovatieve besturingssystemen. Onze opdrachten liggen voornamelijk bij de baggerinstallaties en de drogeladingschepen. We onderscheiden ons met E-systems door ze iets exclusiefs aan te bieden. Daarbij krijgen onze opdrachtgevers gegarandeerd waar voor hun geld.”
(Jan Hoek)