- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwCharisma van boeg tot spiegel

Charisma van boeg tot spiegel

- Advertentie -

Delen

Waarom laat je een schip bouwen in Nova Sol (Tsjechië), volgens een Arie van Duijvendijk-tekening, door Scheepswerf Hoebée in Dordrecht afbouwen en waarbij Hans van Duijvendijk en medewerkers van begin tot eind een oogje in het zeil houden en het schip vaarklaar afleveren?

De luiken komen van Blommaert.

Het antwoord zit onder andere in een optimale rompvorm en uitvoering. Schroefwater zie je nauwelijks. Het model loopt als een speer en houdt geen water vast. Voor- en achterschip zijn met zeeg gebouwd, het middenschip recht. Afgeladen in de volle run zorgen de kluisgaten dat het voordek droog blijft. Lopen over dek is wandelen op een boulevard, overal is er werkruimte. Spanten tekenen zich bescheiden; wat dubbel kan is dubbel; recht is recht en bolders zijn een stilleven waardig. Charisma staat niet alleen op de boeiing; het schip heeft het.

5000 kilometer-beurt
Scheepvaartbedrijf HVK uit Capelle aan den IJssel gaf opdracht de 86 x 9,50 x 3,18 meter en 1736 ton grote Charisma te bouwen. Scheepswerf Hoebée heeft alles in huis om nieuwbouw en reparaties te verrichten. Hans van Duijvendijk: “Je realiseert iets, zoekt naar materiaal en noviteit: kan het stiller, efficiënter of veiliger? Dat zijn uitdagingen waarbij je spits blijft. Het zwaartepunt van dit werk is vernieuwen. De marathon zit in de laatste weken: als puzzelstukjes vallen dingen in elkaar tot het zijn uiteindelijke vorm krijgt. De dag van oplevering is de finish.”
Eigenaar Hein Verkaik en zijn partner Claudia Hein hesen na de open dag de vlag van Novinav uit Basel in de mast en vertrokken met sojaschroot naar Ottmarsheim, schoven in Freistett onder de band voor Rheinfelden, daarna van Germersheim naar Kootstertille en weer op naar Germersheim et cetera. Waarmee bewezen is dat de Charisma functioneert.
Hein Verkaik: "Vanaf de start liep het lekker. Wij dachten: de gang erin houden. Stil vallen in deze malaise torpedeert je daggeld. Zodoende deden we acht reizen voordat we bij Hoebée er hier en daar nog even de sleutel op zetten om wat af te werken. Zeg maar een 5000 kilometer-beurt! Het is een schip naar ons zin, met z’n tweetjes te mannen, geen golfje aan de kont. Eerlijk gezegd hadden we ook niet anders verwacht. Mijn familie liet eerder vier schepen bij Van Duijvendijk bouwen."

De 1200 pk Cummins QSK38. (foto’s Johan de Witte)

Bevrachter
Hein Verkaik startte zijn ondernemerschap in 1994 met de bij Van Goor gebouwde Favoriet, wisselde die in 1997 voor de grotere Diomedea en verkocht die als Charisma in 2004 naar de Seine. Hierna aanvaardde hij als bevrachter de uitdaging om bij Beka in Kehl anderhalf jaar de scheepvaart van een andere kant te bekijken. "Boeiend en leerzaam om met de oude Frans Becker en Monique samen te werken. Bevrachten moet wel je ding zijn", aldus Hein Verkaik. Bloed kruipt waar het niet gaan kan en zo kwam er opnieuw een Charisma.
De timmerlieden van Scheepswerf Hoebée voorzagen de EBR-stuurhut van teak en de verblijven van comfort en ‘garantie’ op een goede nachtrust. Rafa-vensters met zicht langs Rijn en Donau, gecontroleerd klimaat en een royale keuken,maken varen voor Claudia tot genieten.

Het product van Blommaert ligt ook hier schitterend op de denneboom. Een 1200 pk Cummins QSK38 wordt gedempt door een zeer grote en perfect geïsoleerde machinekamer. Een Veth-Jet (4-kanaals) stuurt het voorschip. De stuurinstallatie is natuurlijk van Hoebée met Habeco Hydraulics en Technisch bureau Mous Elektrische installatie.
Scheepswerf Hoebée heeft een klinkende naam in de scheepsvaart opgebouwd. Met deze Charisma, een volgende drogelading in afbouw, diverse in aanbouw en een bezette reparatiehelling, staat de werf sinds 1815 op de kalender van scheepvaartondernemers.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -