Het is geen toeval dat het eerste schip dat Machinefabriek Asto op de nieuwe locatie heeft gebouwd, een poedertanker is. Het sinds kort op industrieterrein de Pontonnier in Raamsdonksveer gevestigde bedrijf is immers gespecialiseerd in de bouw, reparatie en onderhoud van poedertankers.
De Anjeliersgracht is de twintigste poedertanker van de ENCI-vloot en gaat varen voor de Rederij Cement Tankvaart. (foto’s Jan Hoek)
Zo’n 24 jaar geleden startte Sjef Peters met Peters Cement Overslag (PCO). Het bedrijf is na een eerste contract van 25.000 ton uitgegroeid tot grootste poederoverslagbedrijf van Nederland met een capaciteit van één miljoen ton per jaar. Toen Peters constateerde dat de reparatiekosten van de schepen nogal aan de hoge kant waren, besloot hij dat zelf te gaan doen. In 1995 nam hij het bedrijf Asto over van familie Stoops dat gevestigd was aan de Donge. Onlangs verhuisde Asto naar de locatie aan de Bergse Maas, omdat het bedrijf plaats moest maken voor een nieuwbouwwijk (Dongeburgh). Tijdens de feestelijke opening van de nieuwe locatie vormden het overslagschip de Pontonnier en de splinternieuwe ENCI-poedertanker Anjeliersgracht een passend decor aan de 145 meter lange afbouwkade.
Rederij Cement Tankvaart
De Anjeliersgracht is de twintigste poedertanker van de ENCI-vloot en gaat varen voor de Rederij Cement Tankvaart (RCT). Het grootste deel van de vloot is uitgerust met zeven tanks. Alle schepen zijn voorzien van een ‘leegvalbeveiliging’, die de toevoer van de transportlucht naar de silo regelt. Zonder deze beveiliging zou het filter eerder overbelast worden.
Asto verzorgt voor de ENCI-vloot ook het onderhoud. De samenwerking is zo hecht dat RCT een kantoorruimte huurt in het nieuwe kantoorpand van Asto; John Licher is vanaf die locatie walkapitein namens RCT.
De Anjeliersgracht is 86 x 10,50 meter meter en beschikt over acht poedertanks van 200 kuub elk. De voortstuwing wordt verzorgd door een Mitsubishi van 1200 pk.
Na de oplevering van de Anjeliersgracht werd gestart met de afbouw van de Compagnion, een poedertanker voor de Werkendamse familie Hakkers. Het is een zusterschip van de Anjeliersgracht. De casco’s zijn afkomstig uit het Poolse Wroclaw. Daar wordt op dit moment ook het casco voor een bunkerboot bestemd voor Reinplus van Woerden Bunker gebouwd, die eveneens door Asto zal worden afgebouwd.
In 2003 werd naast reparaties en onderhoud gestart met de afbouw van alle type binnenvaartschepen. Daar gaat Asto gewoon mee door op de nieuwe locatie in Raamsdonksveer.
Openingsfeest
Maar liefst 650 belangstellenden gaven gehoor aan de uitnodiging de feestelijke ingebruikname van de bedrijfshallen, het kantoor en de afbouwkade bij te wonen. Asto beschikt op industrieterrein de Pontonnier over een terrein van 8.000 m2, waarvan 2.000 m2 bebouwd is. Zowel de bedrijfshallen als het buitenterrein waren veranderd in een spraakmakende feestlocatie. Ondernemers, catering (inclusief sushibar en friettent) en artiesten uit de gemeente Geertruidenberg lieten zien en horen dat er in de gemeente meer gebeurt dan alleen schepen afbouwen en poeder opslaan.
Tijdens de feestelijke opening van de nieuwe locatie vormden het overslagschip de Pontonnier en de splinternieuwe ENCI-poedertanker Anjeliersgracht een passend decor aan de 145 meter lange afbouwkade.
Sjef Peters zei in zijn toespraak tijdens de officiële opening: “Dankzij de inzet van al onze medewerkers hebben wij een geweldige groei meegemaakt. We hebben een duurzame band opgebouwd met de particuliere binnenvaart, RCT, Binnenloyd, Rijkswaterstaat, de Van der Sluijs-groep en niet te vergeten de Belgische markt. Een kapitein kan niet zonder roergangers; Robert de Man is binnen Asto doorgegroeid tot een geweldige rechterhand voor mij. PCO wordt professioneel aangestuurd door Gerrit-Jan van der Wassenberg en mijn dochter Judith. Vooruitkijkend heb ik er alle vertrouwen in om samen met het hele team de toekomst in te gaan op een geweldige nieuwe locatie.”
Aansluitend luidde Sjef Peters met mensen die hem sinds het begin hebben gesteund (Govert van der Pijl, voormalig directeur De Hoop Terneuzen, Peter van Dijk, voormalig directeur Cementbouw, Hans van Veldhoven, voormalig directeur van Oudkerk Stuwadoors en Piet de Waardt, met wie Peters WPI oprichtte) als officieel tintje een scheepsbel. Schipperskoor Recht zo die gaat uit Raamsdonksveer had op het voordek van de toen nog niet helemaal afgebouwde Anjeliersgracht een prima podium voor zijn optreden. Precies zeven weken later is de poedertanker in gebruik genomen. Nu gaat het schip werk doen waar het wél voor gebouwd is, namelijk cementpoeder vervoeren voor de ENCI.
(Jan Hoek)