Als troef voor CFNR en Drenth van Oost BV draagt de 172 meter lange Amesha (Amanda, Melissa en Sharon) op de 3 meter Moezeldiepte 4415 ton. Het voorschip heeft een model waar gang in zit, 3200 pk’s van Cummins genereren een hoge snelheid en& relatief laag verbruik, de stuurhut zakt aan dek met 5,30 meter kruiplijn zonder ballast. Zes Doivana-systeemroeren maken veiligheidsgordels in de stuurstoel noodzakelijk als de roerganger lachend Aldegund en Bremm aan de kim van het schroefwater waarneemt. Last but not least: CFNR garandeert meerjarig transport naar de Moezel.
De Amesha/Amesha II ligt voor de proefvaart langszij evenbeeld Ger-Jan I/
Ger-Jan II. (foto’s Johan de witte)
William Sakko, projectleider bij De Groot Motoren, voegt er niet zonder trots aan toe dat "De Groot een zelfgemaakte 5-trapsstuurhutkolom heeft geïnstalleerd die je met 12,30 meter uitschuiven ‘in de wolken’ lanceert. De autokraan is eveneens een De Groot-product en tilt maar liefst 2500 kilo bij 23 meter vlucht."
Door de Dordtse inbouwer zijn 4-kanaalskopschroeven van Verhaar geïnstalleerd en nog een tweetal koproeren van Van Ballegooy, die de Amesha en de Amesha II in het vaarwater houden. Dat het lukt, is met twee reizen naar Thionville reeds bewezen.
William is op het water geboren, heeft erop gevaren en zit alweer een paar jaar met zichtbaar plezier in de afbouw bij De Groot Motoren. Hij benadrukt de goede vaareigenschappen van het Amesha-model: "Er is onder andere een scheg geconstrueerd waarmee de drift wordt afgeremd. Vooral op de Moezel is dat van belang. De zes roeren maken van zo’n verband een auto.”
Tikje overdreven wellicht, ofschoon uit de praktijk weten waar het langs gaat in de afbouw-business zijn voordeel heeft.
Drie koppelverbanden
Op 22 juli ligt het koppelverband Amesha/Amesha II voor de proefvaart languit aan de Volkerak, langszij zijn evenbeeld Ger-Jan I/Ger-Jan II. Een lange rij geparkeerde auto’s van maritieme installateurs en genodigden markeert de ligplaats. Aan boord zien we de technicus van Cummins ‘glimmen’. Hier draait inclusief aggregaten immers zeven keer Cummins.
Drenth & Van Oost en Compagnie Française Navigation Rhénane (CFNR) gaven de werf in Astrakan opdracht om drie koppelverbanden te bouwen. "Het derde koppelverband is de Fleur van Martin Bouman en CFNR, die wordt afgebouwd in Moerdijk, en die ook voor CFNR gaat varen", vertelt Gerrit Drenth. Gerrit, sterk in iets speciaals, vervolgt: "Samen ben je sterker. Als je lading, economische schepen en goede medewerkers hebt, ben je rond.”
Het is de filosofie van een ondernemer tijdens het zemen van de stuurhutramen – en alweer in samenwerking met één van de kapiteins: Jan Gouwens. Want het moet bij Gerrit netjes zijn, ook al zit er kolen in de ruimen. Het zat er al vroeg in, volgens ome Hein, die als vroegere ‘kosthuisoom’ is uitgenodigd om het spektakel van de proefvaart mee te maken. "Heel wat anders dans mijn luxe motor", zegt de oude baas. Inmiddels loopt de stuurhut vol en geeft de IVW-vertegenwoordiger het sein: “We gaan!”
Ooronvriendelijk alarm
Twee koppelverbanden die opgaan voor het duwcertificaat en los op topsnelheid in het Vuile Gat de paling uit de grond draaien…dat heeft inderdaad niets meer van doen met die 70 pk van ome Hein.
Tijdens de proefvaart verscheen er full speed 21,5 kilometer per uur op de klok. Behoudens het ooronvriendelijk alarm werd het examen feilloos uitgevoerd en konden de Amesha’s weer als een veertje tegen de palen van de Volkerak worden gemanoeuvreerd. Om de sfeer van de proefvaart en Willemstad letterlijk te proeven werd het gezelschap door de eigenaren in een plaatselijk restaurant aan tafel uitgenodigd.
Luxe lengte
Tijdens de bouw en overname van de casco’s is het vertrouwen bij Cees van Putten (CFNR Dordrecht), Alex Spijkerboer en Gerrit Drenth (Mobigroep bv) in de ASPO group alleen maar toegenomen. De opdrachtgevers hebben met de werf in Astrakan in een goede sfeer onderhandeling, casco-uitvoering en survey kunnen verrichten.
De casco’s zijn van staal 52 gebouwd, met extra’s uitgevoerd en hebben een strakke kwaliteit. De opbouw heeft een luxe lengte met royaal bemanningscomfort. Met onder andere tweemaal Cummins QSK 50 en een Doivana-stuursysteem wordt manoeuvreren hobby. De machinekamer is door de medewerkers van De Groot functioneel ingericht.
Op de enorme kolom staat een Wessels-stuurhut waarin DSB een harmonieuze lessenaar heeft gemaakt die perfect aansluit bij de ergonomisch en technisch hoogstaande navigatieapparatuur van Alphatron. Deze apparatuur werd geleverd door El-Tec, dat tevens de elektriciteit installeerde. De masten zijn van Beerens en het rvs design is van Miron.
De Groot Motoren zit nog niet zonder werk: buiten toenemende hermotorisering, zitten er ook nog casco’s in de portefeuille. Aan de nieuwe, 240 meter lange locatie in Moerdijk worden schepen geïnstalleerd. Bovenop de twee droogdokken in Dordrecht realiseert De Groot een dok van 20 meter benutbare breedte en 2000 ton hefvermogen in Moerdijk.
(Johan de Witte)