- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKerstcolumn: Marktobservatie

Kerstcolumn: Marktobservatie

Kerstcolumn door Wim Driessen

- Advertentie -

Delen

(afbeelding gemaakt met AI)

Voor 2026 verwachten wij een stabiel jaar. Als Rensen-Driessen Shipbuilding zijn we vooral bezig met bouwen en uitleveren van eerder bestelde schepen, variërend van gastankers, luiken- en ertsduwbakken, (rvs) tankers, pontons en enkele droge lading-/containerschepen.

Tegelijkertijd blijven wij samen met onze tekenaars onze ontwerpen verbeteren en optimaliseren naar de toekomstige technologieën en innovaties. Onze opdrachtgevers stellen steeds hogere eisen als het aankomt op emissiereductie, brandstofefficiëntie en aan het toekomstbestendig maken van onze schepen. Ook groeit de vraag naar slimme systemen gestaag. Denk hierbij aan real-time monitoring, remote navigation, prestatieanalyse en integratie van AI.

Het meest verrassende in het afgelopen jaar was toch wel de revival van de passagiersvaartmarkt. Het lijkt erop dat dit een inhaaleffect is van de uitgestelde orders als gevolg van de coronapandemie. Deze nieuwbouwgolf zorgt ervoor dat de orderboeken voor de werven in met name Oost-Europa behoorlijk gevuld zijn. En er worden reeds orders voor 2029-2030 en daarna geboekt. Hier zijn wij zelf ook druk mee en we hebben diverse modellen op de tekentafels liggen.

We zien een duidelijke consolidatie in de markt van tankschepen. De orders hiervoor nemen al geruime tijd behoorlijk af. Maar in het licht van de opleveringen in de afgelopen jaren is dit een logisch gevolg. De meeste tankvaartondernemers hebben intussen hun investeringsprogramma afgerond en de vloot tankschepen op de Europese binnenwateren is simpelweg als zeer modern te kwalificeren.

Wij voorzien dat de markt voor nieuwbouwtankschepen pas weer aantrekt zodra er meer zichtbaarheid is op een herstel van de chemische industrie in Noordwest-Europa. Dit laatste is behoorlijk afhankelijk van de geopolitieke situatie waarin we ons momenteel begeven. Wel kunnen we stellen dat de vrachten in 2025 in historisch perspectief redelijk tot goed zijn blijven liggen.

Dit laatste zien we ook terug in de markt voor bestaande tankers. De prijzen zijn stabiel en de handel loopt goed door. Dit zien we terug in het gemiddelde aantal dagen dat deze schepen te koop staan.

Voor de droge lading zien we dat de schepen die gebouwd zijn in de bouwgolf van 2006-2011 intussen een leeftijd van vijftien tot twintig jaar bereiken. Nog prima uitgeruste schepen natuurlijk. Maar door de zeer beperkte oplevering van nieuwe drogeladingschepen na 2011 is er wel een gestaag en sluimerend verouderingsproces aan de gang.

Wel zien we de vrachten en de markt voor drogeladingschepen gelukkig weer wat aantrekken. Maar het blijft een uitdaging voor scheepseigenaren om een nieuwbouw drogeladingschip op een gezonde wijze te exploiteren. We zien dit eigenlijk ook pas verbeteren zodra de Duitse export wat aantrekt.

Zodra de oorlog in Oekraïne ten einde komt en het land weer opgebouwd moet worden, liggen er zeker kansen voor de drogeladingmarkt. Over het ‘wanneer’ kunnen we helaas slechts speculeren.

Wim Driessen is directeur-eigenaar van Rensen-Driessen Shipbuilding.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -