Lang niet iedereen in de binnenvaart is voorstander van Engels als voertaal op de West-Europese vaarwegen. Zaterdag 27 september bleek tijdens de ASV-ledenvergadering in Zwijndrecht dat er nog wel wat weerstand te overwinnen is.
Gastspreker Wilma van Sandijk, programmamanager van Platform Zero Incidents, kreeg daar vragen over de plannen van vaarwegbeheerders om riverspeak in te voeren: eenvoudige Engelse standaardzinnen en -begrippen die de communicatie tussen schepen onderling en met scheepvaartbegeleiders moeten verbeteren. Ook uit het binnenvaartonderwijs wordt er geregeld voor gepleit.
PZI is voorstander maar niet een van de drijvende krachten achter de lobby. Van Sandijk begreep dat de invoering van Engels voor sommige lastig is, maar ze ziet er de voordelen van in: “Er zijn veel nationaliteiten en talen op het water. Als iedereen dezelfde taal spreekt, wordt het veiliger.”
Vanuit de zaal werd aangegeven dat dat dan wel in alle landen moet gebeuren. Dat is ook de bedoeling. Bovendien zou het Engels overal als tweede taal moeten gaan gelden – naast de landstaal.
Onkunde
Een van de schippers uit de zaal verwierp het steeds weer terugkerende idee dat veiligheid op het water afhangt van de communicatie. “Dat wordt zo overschat. Soms zit ik wekenlang niet op de marifoon. Als iedereen zich gewoon aan de vaarregels houdt, gaat het goed.”
Hij wijt veel aanvaringen en ongelukken aan een andere oorzaak: onkunde. “Mensen gaan veel te snel varen nadat ze van school komen.” Hij kreeg bijval: “Je ziet jonge jongens van 21, 22 jaar in de stuurstoel van de grootste en gevaarlijkste tankers.”
Van Sandijk was het ermee eens dat ervaring belangrijk is. “Maar je leert het beste door te doen.”
Leren van (bijna-)ongelukken
Platform Zero Incidents is in 2015 opgericht vanuit de binnentankvaart. Bevrachtingskantoren, oliemaatschappijen, rederijen en scheepseigenaren delen en ontwikkelen kennis over (bijna-)incidenten met als doel om herhaling in de toekomst te voorkomen. Het streven is nul incidenten in de binnenvaart. Door analyses van ongelukken, en daarbij te zoeken naar de dieperliggende oorzaken. De geanonimiseerde uitkomsten worden gedeeld, zodat alle partijen ervan kunnen leren.
Begin dit jaar verbreedde PZI zijn werkveld: er is een groep voor droge lading en passagiersvaart in het leven geroepen. Vandaar dat ze ‘reclame’ kwam maken bij de ASV, die vooral leden heeft met drogeladingschepen. De zaal had veel belangstelling voor het werk en de aanpak van PZI, maar nog niemand meldde zich aan.
Te veel regels
De aanwezige schippers vrezen voor overregulering. Er sluipt steeds meer administratief werk het stuurhuis binnen. “In de tankvaart hebben ze al een checklist om de checklists te controleren”, schamperde iemand.
Bij PZI waken ze juist voor onnodige regels, legde Van Sandijk uit. “Het platform is juist opgericht omdat er steeds meer regels kwamen van de kant van de oliemaatschappijen. We zijn daarover in gesprek gegaan en dat heeft resultaat opgeleverd.” Voorschriften worden binnen PZI beoordeeld op hun nut en noodzaak.