- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekVoor- of achteruit maakt heus wat uit

Voor- of achteruit maakt heus wat uit [Wereldschepen]

- Advertentie -

Delen

 

(foto Riemer van Bolhuis / www.worldshipsocietyrotterdam.nl)

Een schip met een extra navigatiebrug aan de achterkant komt niet vaak voor en roept de nodige vragen op. In het opschrift ‘Arctic Express’ ligt de verklaring verscholen want deze Russische Monchegorsk maakte meerdere reizen vanuit Moermansk door de Barentsz- en Karische Zee om in Dudinka, gelegen aan de Jenissei-rivier, nikkel te laden voor Rotterdam. Daartoe moet het schip door het ijs navigeren en dat doet men op een speciale manier.

Schepen van het DAS-concept (Double Action Ship) varen namelijk achteruit het ijs op en in en kunnen zo in principe zonder ijsbrekerhulp. Dat komt doordat ze zijn uitgerust met twee elektrisch gedreven Azipod-schroeven. Die pods (coconhulzen) zijn bevestigd onder de achtersteven en kunnen met behulp van slipringen 360 graden draaien. De podschroeven draaien zo dus mee en functioneren tevens als roer.

Murmansk Transport heeft vijf van deze moderne schepen in de vaart en deze Monchegorsk voert met recht het klassement van de Arctic Express-vloot aan. In 2010 heeft het schip namelijk de Noordelijke danwel Siberische Zeeroute in beide richtingen volbracht; eerst de ‘west-naar-oost’-trafiek en daarna terug.
Het vertrok 15 september uit Moermansk naar Dudinka, waar nikkel werd geladen voor Sjanghai, waar op 17 oktober werd afgemeerd.
Het gehele traject is zonder assistentie van ijsbrekers afgelegd en het was de eerste keer dat zo’n lading via deze route naar China werd vervoerd. Aansluitend ging, ook voor de eerste keer, een lading consumptiegoederen vanuit China via de Arctic naar Siberië.
Via het Suezkanaal zijn deze reizen circa 5000 mijl langer en dat twee keer is zo’n 10.000 mijl besparing.

De 18.486 dwt metende Monchegorsk, hier afgemeerd in de Waalhaven, kwam in 2008 in de vaart, is 169 meter lang, 23 meter breed en heeft een capaciteit van 650 TEU.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -