De Roll Group is gespecialiseerd in het vervoer van zware lading over zowel land als zee. Als eerste schip kwam in 2010 de Rolldock Sun in de vaart, successievelijk gevolgd door de Rolldock Sea, Rolldock Star, Rolldock Storm en in 2016 de Rolldock Sky.
Inmiddels opereert de rederijtak met acht schepen en in 2025 komen er nog twee bij. Het kwintet is semi-afzinkbaar en multifunctioneel ingericht voor het transport van zware lading. Er kan op drie manieren beladen worden, met kranen (lift on-lift off), rijdend (roll on-roll off) of drijvend (float in-float out).
Module carriers
De overige drie schepen, de Bigroll Biscay, Bigroll Bering en Bigroll Beaufort, zijn module carriers en niet afzinkbaar. Ze zijn ontworpen voor het vervoer van speciale en projectlading, zoals zware en complexe installaties voor offshore gas- en -olievelden of bijvoorbeeld onderdelen voor windenergieprojecten.
De Bering en de Beaufort zijn het grootst en hebben een open, vlakke dekruimte van 5.250 m². Het dek is versterkt voor zware lasten tot 20 ton per m². Alle schepen varen onder Nederlandse vlag met Rotterdam als thuishaven.
Heavy Lift Terminal
Het schip op de foto, de Rolldock Star, meet 151 bij 25 meter en de eigen kranen kunnen 350 ton liften, in tandem zelfs tot 700 ton. Het schip ligt hier afgemeerd aan de Heavy Lift Terminal van Novadock in Vlaardingen, onderdeel van de Van Adrighem Group, kraanspecialist en ook kranenverhuurder.
Het terrein ligt aan de Nieuwe Maas, ten westen van het Deltahotel en heeft een steiger met een lengte van 200 meter. De diepte bedraagt daar 9,30 meter.