In de serie ‘Geschiedenis van de Binnenscheepvaart’ heeft Vereniging De Binnenvaart deel 9 uitgebracht. Het zijn twee boeken in één – met twee covers ook – over twee nauw verbonden bedrijven: Van de Graaf & Meeusen en Willem van Driel’s stoomboot- en transportondernemingen.
In 1998 nam Van de Graaf & Meeusen de aandelen van Willem van Driel over van DSM. Een zet die goed uitpakte: met de vloot en het bijbehorende ladingpakket wist het bedrijf zijn groei te versnellen.
Het nieuwe boek verscheen op initiatief van Hans van de Graaf. Hij was dertig jaar terug, samen met de in 2005 overleden Willem Meeusen, oprichter van het bedrijf. Hij heeft de onderneming inmiddels overgedragen aan zijn zoon Mitchel en Willems zoon Sander.
In 2002 was al eens een boek over Willem van Driel’s stoomboot- en transportondernemingen gemaakt, nummer 4 uit de serie. Dat is al jaren uitverkocht en regelmatig kreeg Vereniging De Binnenvaart de vraag of er een tweede kon komen. Dat werd nu mogelijk, door er een dubbelboek van te maken. In het eerste deel komt de geschiedenis van Van de Graaf & Meeusen aan bod, inclusief vlootgegevens. Het tweede deel is een herziene uitgave van Willem van Driel’s, maar wel met veel nieuwe (betere) foto’s.
35e verjaardag
De presentatie van het boek was 3 februari aan boord van de René Siegfried, onderdeel van het Binnenvaartmuseum in Dordrecht. Die datum was niet toevallig. Het was namelijk de 35e verjaardag van Vereniging De Binnenvaart. “Ik ben nu 70, wat betekent dat ik al de helft van mijn leven met de vereniging bezig ben”, zei Jos Hubens, lange tijd voorzitter en tegenwoordig ambassadeur en voorzitter van de stichting. Hij liet erop volgen dat er nog volop plannen zijn, zoals het realiseren van de lang gekoesterde wens om een binnenvaartdocumentatiecentrum te vestigen in de historische Biesboschhal die op de wal naast het museum staat. Over de legendarische Scheepswerf De Biesbosch is in een van de museumschepen een permanente expositie.
Ook Leo Schuitemaker was een van de oprichters, en eveneens lange tijd bestuurslid. Hij is nog steeds vrijwilliger, onder meer als fotograaf en redacteur. Hij stelde ook het boek over Van de Graaf & Meeusen samen. “Familiebedrijven vormen een heel belangrijk onderdeel van de binnenvaart”, zei hij 3 februari. “Juist deze vorm van ondernemen levert vaak nieuwe inspiraties op voor de toekomst van het vervoer over water. Een van deze familiebedrijven is Van de Graaf & Meeusen. Het is een vooraanstaande speler in de hedendaagse transportsector, met specialisatie in massabulkgoederen en is actief in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.”
Tijdcapsule
De combinatie van twee boeken in één (met twee covers) pakt goed uit. Leo Schuitemaker: “Het nieuwe boek is een tijdcapsule geworden. Van de huidige moderne scheepvaart in deze tijd kom je met een handomdraai in de scheepvaart van de vorige eeuw.”
Die laatste kent schipperszoon Hans van de Graaf ook nog goed. “Ik kom uit de tijd van lage dennenbomen en houten luiken, en daarnaast de langzaamlopende motoren, waarbij ik zelf nog heb gewerkt met Modag en Bolnes. Die motoren vindt mijn zoon en opvolger Mitchell ook leuk, maar het overige neemt hij ter kennisgeving aan. Vereniging De Binnenvaart probeert met volle inzet de kloof tussen oud en jong enigszins te overbruggen en met succes.”
Na de overhandiging van het boek had hij nog een cadeau voor het Binnenvaartmuseum: een model van een duwbak van Van Driel’s: de in 1981 gebouwde Marjolein. Het is de eerste duwbak in de collectie van het museum – en ook nog gebouwd bij De Biesbosch…
Het dubbelboek is voor 30 euro te koop in het Binnenvaartmuseum Dordrecht en te bestellen via [email protected].