In januari is weer een nieuwe ronde van de SubsidieRegeling Verduurzaming Binnenvaartschepen (SRVB). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt 19 miljoen euro beschikbaar voor vrijwillig hermotoriseren (naar Stage V of elektrisch varen) of inbouwen van nabehandelingssystemen om zo de uitstoot van met name NOx en fijnstof te verminderen.
De SRVB-regeling voor 2025 gaat op 13 januari 09:00 uur open. Inschrijven kan formeel tot eind 2025. Maar in voorgaande jaren was het budget op de eerste dag al uitgeput. Ook nu wordt daar van uitgegaan. Wie na de openingsdag intekent, vangt vrijwel zeker bot. Als er inderdaad sprake is van overvraging, dan volgt een loting met alle aanvragen die op de dag van uitputting van het budget zijn ontvangen.
400.000 euro
Het subsidiepercentage is 20 procent voor grote bedrijven (meer dan 250 werknemers), 40 procent voor middelgrote bedrijven (tussen 50 en 250 werknemers) en 50 procent voor het kleinbedrijf (minder dan 50 werknemers). Wie aantoonbaar volledig emissieloos gaat varen, kan 10 procent extra subsidie krijgen. Per aanvraag geldt een maximum van 400.000 euro.
Een belangrijke eis heeft te maken met het begrip ‘Schoon Schip’. De aanvrager zal moeten verklaren dat zijn schip hieraan voldoet. In de praktijk betekent deze term dat een binnenvaartschip voor vrachtvervoer schoon is als het minder dan 28.3 gram CO2 per tonkilometer uitstoot. Er wordt een tabel met gemiddelde uitstootkengetallen per scheepstype beschikbaar gesteld uit het GLEC-framework. Hierin kan men controleren wat de gemiddelden voor het eigen scheepstype zijn.
Controle
Na afloop van het subsidieproject kan (steekproefsgewijs) gevraagd worden om de CO2 uitstoot in grammen per tonkilometer inzichtelijk te maken, via de EEOI-berekening. Indien die vraag gesteld wordt krijgen partijen voldoende tijd om de gegevens te verzamelen en wordt duidelijk gemaakt hoe de berekening werkt.
Schepen kleiner dan 39 meter moeten bij toetsing van de aanvraag al aantonen dat zij aan de eis ‘Schoon Schip’ voldoen. Voor geïnteresseerden uit deze doelgroep is op rvo.nl/srvb een toelichting op de eisen te vinden.
Voor passagiersvervoer moeten schepen om als ‘Schoon Schip’ door het leven te gaan, een hybride of dual fuel-motor hebben én die moet voor het normale functioneren minimaal de helft van zijn energie halen uit brandstof zonder directe CO2-emissies, of uit plug-in power. In de praktijk blijkt deze eis zeer moeilijk te behalen, waarschuwt het EICB. Voor geïnteresseerden uit deze sector is op rvo.nl/srvb een toelichting op de eisen te vinden.
Aanvragen
Aanvragen kan online via de website van de RVO. Binnenvaartondernemers en andere geïnteresseerden kunnen voor vragen terecht bij het EICB. Op de website van het EICB staan een uitgebreide beschrijving, de tekst van de regeling en een document met vragen en antwoorden.
Bij vragen of voor meer informatie over deze regeling kan men contact opnemen met Niels Kreukniet van het EICB, via 010 798 98 30 of per e-mail: [email protected].