Oud-havenjournalist Bram Oosterwijk (86) heeft het sleepanker ontvangen uit handen van CEO van Havenbedrijf Rotterdam Boudewijn Siemons. Bram Oosterwijk is havenhistoricus en schreef 27 boeken over de Rotterdamse haven. De permanente aanwezigheid van de SS Rotterdam dankt de haven aan zijn inspanningen.
Het Sleepanker is een onderscheiding van de haven van Rotterdam voor personen die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de Rotterdamse haven. Bram Oosterwijk wordt met het Sleepanker geëerd voor het omvangrijke oeuvre dat hij heeft vastgelegd over de maritieme geschiedenis van met name de Rotterdamse haven. Boudewijn Siemons bij de uitreiking van het Sleepanker: “De haven zou uit het zicht van de Rotterdammers kunnen verdwijnen, maar gelukkig zijn er mensen zoals jij die er met hun verhalen voor zorgen dat die Rotterdammers trots blijven op hun haven.”
Journalist
Bram Oosterwijk was 38 jaar scheepvaartjournalist, onder andere bij Dagblad Scheepvaart, De Rotterdammer, Het Rotterdams Nieuwsblad en het Rotterdams Dagblad. In 1979 publiceerde hij zijn eerste boek, over Lodewijk Pincoffs, de ondernemer die ervoor zorgde dat de haven zich uitbreidde op de zuidelijke oevers van de Maas maar uiteindelijk vluchtte naar Amerika. Toen Oosterwijk eind vorige eeuw met pensioen ging, bleef hij schrijven en publiceerde voornamelijk maritieme boeken. Onder de 27 boeken van zijn hand boeken over de Holland Amerika Lijn, de zes Rotterdams van de HAL en biografieën van belangrijke havenbaronnen. Zijn meest recente werk is het vorig jaar verschenen ‘Rotterdam en de passagiersvaart op de Indiëroute’.
SS Rotterdam
In De Havenkrant in 2013 vertelde Bram wat hem dreef dit monnikenwerk te doen. “Er gaan vaak honderden uren in de research zitten en daarna in het schrijven zelf. Uiteindelijk creëer je iets nieuws. Ik schrijf omdat ik het van belang vind voor de Rotterdamse havenhistorie.”
Het is aan het historisch besef van Bram Oosterwijk te danken dat de SS Rotterdam voor Rotterdam bewaard is gebleven. Hij bewerkte net zo lang opinieleiders totdat belangrijke mensen hun schouders onder de terugkeer van het schip naar Rotterdam gingen zetten. “Ik ben blij dat het prachtige schip voor Rotterdam is bewaard gebleven en dat het nu in de Maashaven ligt. Het is een historisch scheepvaartmonument. En daarvan hebben we er toch al zo weinig.” Aldus Bram Oosterwijk.