- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBunkerstations dreigen te moeten sluiten door achterstand certificatie

Bunkerstations dreigen te moeten sluiten door achterstand certificatie

- Advertentie -

Delen

Meerdere bunkerstations in Nederland dreigen tijdelijk te moeten sluiten. Dat is het gevolg van de achterstand bij de certificering van schepen, die is ontstaan door de schorsing van het NBKB eind 2023. Koninklijke Binnenvaart Nederland waarschuwt voor regionale tekorten aan brandstof voor de scheepvaart.

KBN roept samen met NOVE, de brancheorganisaties voor de zelfstandige brandstofhandel, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op om in te grijpen. Dat gebeurt nadat bekend werd dat de geldigheid van het certificaat van de bunkerponton van Reinplus Fiwado in Vlissingen vandaag (10 juli) verloopt. Het gevolg is dat er niet meer gebunkerd mag worden door binnenvaart- en visserijschepen. “De aankomende weken zullen ook andere bunkerpontons en bunkerschepen hun certificaat verliezen als ze niet geïnspecteerd kunnen worden”, voorspelt KBN.

Inspecteurs zonder bevoegdheden

Deze situatie is ontstaan doordat in oktober 20203 de grootste keuringsinstelling, Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart, geschorst werd. “De inspecteurs van NBKB zijn massaal weggelopen, waaronder de inspecteurs die de bevoegdheid hebben om de pontons te inspecteren”, legt KBN uit.

Inmiddels heeft NBKB de accreditatie terug en is er een doorstart gemaakt, maar is er nog steeds sprake van te weinig inspectiecapaciteit. Daardoor zijn lange wachttijden ontstaan. KBN: “De nood is hoog bij schippers en een certificaat verliezen zou ook het einde van de onderneming kunnen betekenen, het is dus zaak dat ILT dit adequaat oppakt.”

“ILT is wettelijk verantwoordelijk voor de certificering van binnenvaartschepen en bunkerpontons”, aldus KBN-voorzitter Ad Koppejan. “Dat zij zaken heeft uitbesteed aan marktpartijen maakt haar nog niet minder verantwoordelijk voor een correcte en tijdige uitvoering.”

Dupe van nalatigheid

De huidige inspecteurs van de drie keuringsinstellingen – naast NBKB zijn dat Register Holland en Bureau Scheepvaart Certificering – hebben niet de bevoegdheid om de bunkerpontons en bunkerschepen een certificaat te verschaffen. KBN vindt dat ILT moet ingrijpen.” Schippers worden op deze manier de dupe van de nalatigheid van de inspectie.”

KBN wil dat de inspectie meteen mensen aanstelt die kunnen inspecteren, zodat de binnenvaart en visserij brandstof kunnen blijven bunkeren. “De bunkerpontons (en schepen) hebben al gebruik kunnen maken van het vangnet, waarbij het certificaat zes maanden is verlengd. Dit mag echter maar één keer. De inspectie moet dus alle zeilen bijzetten om te zorgen dat de pontons mogen blijven leveren.”

Geen gehoor

KBN wijst de inspectie op haar verantwoordelijkheid en stelt de overheid aansprakelijk als leden schade ondervinden door nalatig overheidsbeleid. Het is niet de eerste keer dat KBN hierover de noodklok luidt. In maart is ook al gesproken met ILT, “die de branchevereniging op de hoogte zou houden wanneer er zich problemen zouden voordoen”, aldus KBN. “De huidige situatie is alleen gemeld door FIWADO zelf, niet via de inspectie.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -