De Raad voor Accreditatie (RvA) heeft NBKB op donderdag 26 oktober geschorst voor het certificeren van binnenvaartschepen. Dat bevestigt Johan Schot, directeur van de Stichting Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart.
NBKB is een van de partijen die door de Nederlandse overheid is aangewezen om inspecties in de binnenvaart uit te voeren. Deze aanwijzing is abrupt ingetrokken. Vermoedelijk is dat een uitvloeisel van het OVV-rapport over de falende controle op de chartervaart. Er bleek nogal wat mis in de inspectiesystematiek en werkwijze bij de RvA en de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT).
⇒ Lees ook de toelichting van de Raad voor Accreditatie: Schorsing was geen volslagen verrassing
Geen inspecties aan boord
Vrijdagmiddag 27 oktober verscheen op de website van de RvA de melding “NBKB Opgelegd geschorst per 26-10-2023”. “Er mogen sinds donderdag 26 oktober geen certificerende inspecties aan boord plaats vinden”, vertelt NBKB-directeur Schot. “De expertisebureaus mogen dat wel op eigen initiatief doen, bijvoorbeeld met voorinspecties, echter mag dat niet op accreditatiebasis of papieren.”
Dat gaat buiten het NBKB om. “We zijn hier druk om alles op orde te maken. Een van de eisen van ILT is geaccrediteerd zijn – dat zijn wij tijdelijk niet. Wij kregen maandagmiddag pas te horen dat er iets mis was en tweeënhalve dag later waren we ineens geschorst. Koud op ons dak dus.”
Antwoorden
De oorzaak is volgens Schot een aantal signalen die bij de Raad voor Accreditatie binnenkwamen. “Wij hebben ILT gevraagd wat we dan nog wel mogen doen; daar is nog geen antwoord op gekomen. Wij overleggen met het bestuur en wachten op een antwoord. In de loop van vrijdagmiddag publiceren we het op de website.”
Bij NBKB hopen ze snel weer volledig te kunnen certificeren. Maandag 23 oktober zijn alle antwoorden naar de RvA en de ILT gestuurd.
In het persbericht stelt Schot dat het NBKB “voor een tijdelijke uitdaging” staat. De reden voor de schorsing is volgens dat bericht “enkele non-conformiteiten met betrekking tot de RvA-normen”. Die heeft het NBKB “door omstandigheden” niet tijdig weten op te lossen.
Schorsing
Een woordvoerster van ILT bevestigd de schorsing. “De RvA heeft dit zelf beslist. Zij hebben ons ook geïnformeerd. Wij bekijken volgende week de gevolgen van dit besluit en dan hebben we de antwoorden hierop over hoe nu verder.”
NBKB-directeur Schot schrijft in het persbericht: “Het NBKB is op dit moment in afwachting van het besluit van de ILT om dossiers waarvoor alleen nog kantoorwerkzaamheden vereist zijn af te ronden. Het NBKB doet er alles aan om de ontstane situatie zo spoedig mogelijk op te lossen zodat we de certificerende inspecties kunnen blijven uitvoeren.”
Schrijnende gevallen
“Wij begrijpen het belang van onze diensten voor de binnenvaartsector en de bredere maritieme gemeenschap. Het NBKB verzekert alle belanghebbenden dat wij ons inzetten om deze uitdaging effectief aan te pakken en onze accreditatie zo snel mogelijk te herstellen.”
“Er kunnen schrijnende gevallen ontstaan waarbij de geldigheid van het certificaat verloopt terwijl nog geen nieuw document verstrekt is.” Dan adviseert NBKB de scheepseigenaar direct contact op te nemen met de Inspectie Leefomgeving en Transport, aangezien “die de bevoegde autoriteit in Nederland is voor het tijdig verstrekken van de vereiste certificaten”.