- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBoven-Schelde vijf dagen gestremd tijdens bergingswerken

Boven-Schelde vijf dagen gestremd tijdens bergingswerken

- Advertentie -

Delen

Maandag 14 augustus beginnen de bergingswerken voor het gezonken ms Jogo 2 op de Boven-Zeeschelde ter hoogte van Grembergen (Dendermonde). Tijdens de berging van het schip zal het scheepvaartverkeer over de Boven-Zeeschelde plaatselijk verboden zijn.

Vaarwegbeheerder de Vlaamse Waterweg laat weten dat vanaf 14 augustus 9:50 uur tot en met vrijdag 18 augustus in de namiddag alle scheepvaartverkeer verboden is ter hoogte van het gezonken schip in Grembergen, met uitzondering van de dienstvaartuigen die bij de berging betrokken zijn. Dit is noodzakelijk om de nodige ruimte te voorzien en om de berging in de meest veilige omstandigheden te laten plaatsvinden. Tijdens de bergingsactie zullen ook de jaagpaden aan beide oevers volledig afgesloten worden voor voetgangers en fietsers.

Vermist

De Jogo 2 zonk afgelopen maandag 7 augustus door nog onbekende oorzaak met een lading stenen. De schipper uit Charleroi en de twee honden aan boord zijn nog steeds niet gevonden. De familie wordt verder begeleid en ondersteund door de dienst slachtofferbejegening van de politie.

Naar verluidt was het schip al eerder tijdens de vaart vol water gelopen en leeggepompt in Antwerpen voor het de reis voortzette. De afgelopen dagen hebben de bergingsdiensten de berging van het schip voorbereid. Er werden verschillende scans gemaakt die een nauwkeurig beeld gaven van de positie van het schip. De berging wordt uitgevoerd door bergingsbedrijf Hebo. De sterke stroming op de Schelde en de getijden maken de bergingsactie ingewikkeld. In het belang van de vermiste persoon en de familieleden werkte het bergingsbedrijf een aanpak uit om het schip te bergen, waarbij het schip zo ongeschonden mogelijk blijft. De komende dagen worden gebruikt om het materiaal ter plaatse te brengen. De bergingsactie zelf start op maandag 14 augustus. Een groot werkschip met kraan en een drijvende bok positioneren zich op de plaats waar het schip is gezonken. Omdat het schip op z’n zij ligt, wordt het schip eerst opnieuw gekanteld. Dit gebeurt onder water. Een tweede drijvende bok komt aan de voorzijde van het schip te liggen. Aan de zijkant komt een kraanschip om het ruim te lossen. Het ruim wordt verder leeggepompt, waardoor het schip opnieuw zal kunnen drijven. Het schip wordt weggesleept en verder onderzocht. De exacte timing is afhankelijk van de getijden. Het einde van de bergingsactie is voorzien op vrijdag 18 augustus.

https://binnenvaartkrant.nl/scheepvaartverkeer-op-boven-zeeschelde-weer-mogelijk-bij-hoogtij

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -