Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat krijgt 210 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds voor de uitvoering van het Maritiem Masterplan. Daarvan is 110 miljoen euro voorwaardelijk.
Het Maritiem Masterplan, opgesteld door stichting Nederland Maritiem Land, heeft als doel de energietransitie in de maritieme sector te versnellen. “Wij zijn erg blij met deze toekenning”, aldus Rob Verkerk, voorzitter van de koepelorganisatie.
Het bedrag is niet voldoende om alle onderdelen uit te kunnen voeren. “We kunnen wel een goede stap zetten in de versnelling van de ontwikkeling, bouw en ingebruikname van betrouwbare en concurrerende klimaatneutrale demonstratieschepen om daarmee marktleider te worden voor diverse scheepstypen in de bouw van emissieloze schepen.”
Fundamenteel
De maritieme sector is volgens Nederland Maritiem Land cruciaal voor de welvaart, veiligheid en energiebehoefte van Nederland. De sector bestaat onder meer uit havens, scheepvaart, scheepsbouw, visserij en waterbouw. De totale toegevoegde waarde bedraagt 56,5 miljard euro.
“Maar ze is ook fundamenteel voor de infrastructuur voor transport, productie van hernieuwbare energie, (nationale) kustbescherming en maritieme veiligheid.” Aldus Nederland Maritiem Land. De gemeenschappelijke deler zijn de schepen. Die zijn verantwoordelijk voor zo’n 3 procent van de mondiale uitstoot van broeikasgassen. Het Maritiem Masterplan is bedoeld om die uitstoot drastisch terug te brengen.
Veertig demonstratieschepen
Het plan gaat uit van de ontwikkeling, bouw en ingebruikname van circa veertig klimaatneutrale demonstratieschepen die gaan varen op alternatieve brandstoffen, zoals waterstof, methanol. Verkerk: “Het is jammer dat we niet alle elementen van het Masterplan kunnen uitvoeren omdat de programmalijn energie-efficiëntie helaas niet is gehonoreerd. Daarvoor zullen we naar alternatieve financiering moeten zoeken.”
“Het weerhoudt ons er niet van om het belangrijkste onderdeel van het plan nu in gang te gaan zetten, namelijk de ontwikkeling van demonstratieschepen.” De schepen worden in gebruik genomen in de kust- en binnenvaart, natte waterbouw, offshore wind en ingezet voor de maritieme veiligheid. “In deze eindmarkten is Nederland momenteel toonaangevend op het gebied van scheepsbouw en in de operatie. Als we dat willen blijven, moeten we ervoor zorgen dat we in deze markten ook koploper worden in de energietransitie”, besluit Verkerk.
Koploper
Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart, speciale gezant namens het ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het toekomstbestendig maken van de maritieme maakindustrie, voegt toe: “Mooi nieuws dat het Maritiem Masterplan van start kan! Wij zetten zo een grote stap in de verduurzaming van Nederlandse schepen.”
“Tegelijkertijd versterken we hiermee onze internationale koploperspositie. Voor ons land is een sterke maritieme sector onmisbaar voor de grote maatschappelijke uitdagingen van deze tijd, zoals militaire veiligheid, energiezekerheid en behoud van droge voeten. Het Maritiem Masterplan is een stevig fundament voor de sectoragenda die wij in oktober presenteren.”