Drie consortia van maritieme bedrijven en kennisinstellingen krijgen in totaal 52,9 miljoen euro uit de RDM-subsidieregeling. Dat heeft minister Stef Blok van Economische Zaken & Klimaat op 29 november bekend gemaakt. Het gaat om projecten voor de ontwikkeling van methanol en waterstof als alternatieve energiedragers en de het voorkomen van uitstoot van broeikasgassen bij LNG-aangedreven schepen.
De subsidieregeling is bedoeld om teruglopende investeringen in Research & Development (Onderzoek & Ontwikkeling) tegen te gaan in de sectoren maritiem, automotive en luchtvaart. De maritieme R&D-projecten zijn bedoeld om slimme kennis en technologie binnen Nederland te ontwikkelen voor de verduurzaming van de scheepvaart.
Van de negen aanvragen door maritieme consortia zagen drie hun projectaanvraag gehonoreerd. Zij krijgen in totaal 52,9 miljoen. Het gaat om MENENS (Methanol als Energiestap Naar Emissieloze Nederlandse Scheepvaart) van Future Proof Shipping, SH2IPDRIVE (Sustainable H2 Integrated Propulsion Drives) van Fugro en LNG-ZERO van VDL AEC Maritime.
Maritiem Masterplan
De toekenning van de subsidies is volgen brancheorganisatie NMT een belangrijke eerste stap voor het realiseren van het Maritiem Masterplan, een plan om wereldwijd leidend te worden in de bouw en het gebruik van slimme, schone en veilige schepen. In 2030 wil de sector vijftig emissieloze schepen in de vaart hebben.
Met de RDM-regeling kunnen bedrijven en onderzoeksinstellingen investeringen in R&D co-financieren op het gebied van verduurzaming en digitalisering. De belangstelling vanuit alle drie de sectoren was groot 26 consortia dienden aanvragen in ter waarde van 337 miljoen euro. Dat was meer dan het dubbele van de beschikbare 150 miljoen euro.
Het geld is evenwichtig verdeeld, schrijft minister Stef Blok aan de Tweede Kamer, “met 31% van de beschikbare subsidie voor de automotive sector, 34% voor de luchtvaartsector en 35% voor de maritieme sector”.
Nationaal Groeifonds
De kwalitatief goede voorstellen die geen RDM-subsidie ontvangen, maken mogelijk alsnog een kans via de aanvraag die de Nederlandse maritieme sector voor het Maritiem Masterplan heeft ingediend bij het Nationaal Groeifonds. Het gevraagde bedrag van toekenning van 365,6 miljoen euro is bedoeld voor gezamenlijke ontwikkeling van slimme en emissieloze kennis en technologie binnen Nederland, demonstratie van deze technologie aan boord van twintig schepen van de Rijksvloot en dertig schepen van Nederlandse reders én de ontwikkeling van proeftuinen voor digitaal ontwerp en gerobotiseerde productie. Emissieloze schepen worden zo betaalbaar en de Nederlandse maritieme sector wordt koploper in de maritieme energietransitie.
Volgens doorberekeningen leidt uitvoering van dit Maritiem Masterplan volgens NMT tot voordelen op meerdere valkken: 20 procent verlaging van bouwkosten, 25 procent meer emissieloze schepen gebouwd in Nederland, 5 procent toename in werkgelegenheid en 2,2 miljard meer economisch verdienvermogen in 2040. Plus nog 15,4 megaton reductie van schadelijke emissies (CO2, NOx en fijnstof) in datzelfde jaar.