SchippersVereniging Schuttevaer Noord-Holland kijkt positief vooruit naar de samenwerking binnen Koninklijke Binnenvaart Nederland. Dat bleek tijdens de jaarvergadering op 6 januari.
Volgens vicevoorzitter Sil Faas is de wisselwerking tussen de afdeling en KBN belangrijk “omdat sommige thema’s te groot worden voor een lokale afdeling. Die kunnen we dan samen met het hoofdbestuur en KBN oppakken. Andersom heeft een landelijke organisatie ons nodig voor de regionale onderwerpen.”
De afgelopen maanden is volgens het Noord-Hollandse afdelingsbestuur veel werk verzet bij KBN en SVS om het goed te laten werken. “Daarnaast hebben we een mandaat om te doen wat we altijd al deden, onder de naam van KBN”, zei Faas. Voor de toekomst gelooft hij in één, samenwerkende organisatie.
De enige vraag uit de zaal kwam van de vorig jaar afgetreden afdelingsvoorzitter Hans Stammes: “Zet alsjeblieft ‘sinds 1863’ onder het nieuwe logo van de SVS.”
Negatieve begroting
De ledenvergadering in de Stoomhal in Wormer had een nieuwe opzet. De bijeenkomst betond uit de jaarvergadering van SVS Noord-Holland en een nautisch-technisch congres.
De financiële stukken waren ok anders dan anders, en dat kwam door de fusie van CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer. Binnen KBN heeft SVS een andere positie gekregen. Ton Boere legde namens Jacqueline Houniet, die na twintig jaar aftrad als penningmeester, uit: “Het wordt mede door de reorganisatie steeds minder. U ziet in de exploitatiebegroting hoe weinig geld binnen is gekomen. Kortom: een tekort van 1.640 euro over 2023. Het doet niet echt pijn, gezien het banktegoed, maar we teren in.”
Voor 2024 is er ook weer een negatieve begroting, van ruim 1.000 euro. Boere: “Omdat we veel kosten zelf moeten dragen. We verwachten dat een deel van deze vergadering door KBN betaald gaat worden.” Faas voegde toe: “We zijn nog in gesprek met KBN.”
Nieuwe voorzitter
Met Hendrik Boland heeft SVS Noord-Holland een nieuwe voorzitter. Boland, in het verleden onder meer wethouder in Enkhuizen, Muiden en Gooise Meren, is geen onbekende in de scheepvaartwereld. Zo was hij directeur van keurings- en certificeringsbureau Register Holland en jarenlang actief voor de zeilende chartervaart, onder meer als directeur van de BBZ en nu nog als voorzitter van de coöperatie Holland Sail.
Hij wil graag zijn schouders zetten onder zaken als de beleidsplannen en vroeg de leden hem te helpen door praktijkkennis aan te dragen. “Alle onderdelen van de binnenvaart zijn voor SVS belangrijk: keuringen, wateroverlast en achterstallig onderhoud van vaarwegen.”
Daarna was het tijd voor het nautisch-technisch congres. Afdelingsbestuurslid en regiocoördinator Andries de Weerd startte met het rondje Noord-Holland. Dat stond vanzelfsprekend grotendeels in het teken van de actualiteit: het hoge water en de gesloten Oranjesluizen. Het is volgens De Weerd dringend noodzakelijk dat er een tweede grote kolk bij de Oranjesluis komt, die bestand is tegen hoog water.
Het is slecht gesteld met de vaarwegen, vertelde hij. Veel langjarige stremmingen, (plannen voor) bruggen waarbij de belangen van de scheepvaart worden vergeten. De Coenbrug, met een beperkte doorvaarthoogte van slechts 6,30 meter, noemde De Weerd “de nieuwe brug der zuchten”.
Hij vroeg zich hardop af: “Waar is onze trots gebleven over de beste infrastructuur van Europa. We zijn een land van schouderophalen geworden. Varen lijkt hogere wiskunde te worden.”
Ontgassingsinstallaties
Gedeputeerde Jeroen Olthof van Provincie Noord-Holland, kreeg de kans een aantal punten te verduidelijken. Een van de plannen die hij wil doorzetten is uitbreiding van de centrale brugbediening. Door storingen bij de net opgeleverde brug bij Ouderkerk aan de Amstel is hij zelf ook moedeloos, vertelde Olthof. “Wij moeten investeren in de basis en krachten bundelen om de infrastructuur goed te krijgen. Als provincie doen we ons stinkende best.” Uit de zaal kreeg Olthof het advies mee om voor een betere compensatieregeling te zorgen als schippers moeten omvaren.
Amsterdams havenmeester Milembe Mateyo vertelde dat het geschil over de kegelligplaatsen bij ADM nog niet is opgelost. “Er zijn voor twee koppelverbanden ligplaatsen gemaakt op de strekdam van de Nieuwe Houthaven en er is een nieuw drinkwatertappunt. In de Afrikahaven is een tweede milieustraat gerealiseerd en er lopen vergunningsaanvragen voor twee mobiele ontgassinginstallaties. Men is bezig met een derde. Komend jaar worden twee nieuwe steigers in de Minervahaven opgeleverd en een kleine steiger. Kegelwachtplaatsen in Australiahaven worden er twee. Er zijn vier ligplaatsen voor de Stromboliweg aangevraagd.”
Mateyo vertelde ook dat blokgebied Amsterdam overdag gesplitst gaat worden: “Het drukst bezette marifoonkanaal van Nederland. Dat willen wij voor overdag in twee kanalen (blokken) opsplitsen van 06.00 tot 16.00 uur. De nautische veiligheid wordt dan stukken beter.”