De binnenhavens in Beieren zijn klaar met een overheid die al jaren zegt hoe belangrijk binnenhavens zijn, maar daar niet naar handelt. Bayernhafen-directeur Joachim Zimmermann drong bij de bekendmaking van de jaarcijfers aan op hogere investeringen in de vaarwegen en meer snelheid bij de uitvoering van infrastructuurprojecten.
In de havens van bayernhafen is vorig jaar zo’n 9 miljoen ton overgeslagen via de binnenvaart en het spoor. De spooroverslag groeide met 2,5 procent, maar de binnenvaartoverslag daalde met 12 procent naar 2,4 miljoen ton. Langdurig laagwater en een tekort aan scheepsruimte waren de oorzaken.
Door de verkoop van schepen naar Oost-Europa voor graantransporten uit Oekraïne was er zo’n 120.000 ton vervoerscapaciteit te weinig. Ook door de vele kolentransporten in het Ruhrgebied was er op de Main en de Donau een tekort aan schepen.
Gecombineerd vervoer
Met een volume van ruim een half miljoen TEU boekte bayernhafen in 2022 een record in het gecombineerd vervoer. Door de nieuwe trimodale terminal in Regensburg en de aanstaande uitbreiding van de terminal in Neurenberg is er ruimte voor verdere groei.
Ook de cruisevaart zit na de coronacrisis weer in de lift. In totaal kwamen er vorig jaar 2.054 cruiseschepen in de Beierse havens aan. Dat is echter nog steeds 16 procent minder dan vóór de corona-uitbraak. Net als de vrachtvaart heeft ook de cruisevaart last van personeelskrapte. Veel medewerkers op cruiseschepen komen uit Oekraïne.
Bayernhafen investeert dit jaar 28 miljoen euro in infrastructuur, maar klaagt over te trage vergunningsprocessen. Joachim Zimmermann zegt dat haveninfrastructuur beter moet worden beschermd, want ze vormt de ruggengraat van de industrie en de maatschappij. Door woningbouwprojecten, culturele herbestemming van haventerreinen en zelfs de bouw van een onderhoudswerkplaats voor ICE-treinen verdwijnt er echter steeds meer ruimte voor havenactiviteiten.
Gelijke voorwaarden nodig
De Beierse havens zijn helemaal klaar met een politiek die al jarenlang alleen maar zégt hoe belangrijk binnenhavens zijn. Het is nu dringend tijd voor daden. Zimmermann: “Zonder binnenhavens geen mobiliteitstransitie. Wij hebben gelijke concurrentievoorwaarden voor alle transportmodaliteiten nodig.”
Ook de verwaarlozing van de vaarwegen moet stoppen, zegt Zimmermann. “Het is niet meer acceptabel dat er steeds minder in de vaarwegen wordt geïnvesteerd. Waar mogelijk moeten binnenschepen zoveel mogelijk massagoed, maar ook grote en zware goederen kunnen vervoeren.” “Om een echte mobiliteitstransitie te maken, moet de politiek niet alleen versnellen, maar ‘met de snelheid van het licht’ gaan werken en het budget voor de vaarwegen fors verhogen. Op het spoor zal het aantal bottlenecks als gevolg van achterstallig onderhoud de komende jaren toenemen.”