- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsASV: “Havengeld Rotterdam wordt onacceptabel hoog”

ASV: “Havengeld Rotterdam wordt onacceptabel hoog”

- Advertentie -

Delen

Havenbedrijf Rotterdam is van plan op 1 januari 2023 het havengeldsysteem te veranderen. Daartegen protesteert de ASV. In een brief aan het HbR schrijft de schippersvereniging de nieuwe systematiek onacceptabel te vinden. Die leidt namelijk tot “extreme tariefsverhogingen” die kunnen oplopen tot 300 procent. Ook de manier waarop het havengeld geïnd gaat worden, stuit de ASV tegen de borst. “We zullen alles in het werk stellen om het HbR in te laten zien dat dit een onbegaanbare weg is.”

Er wordt in Rotterdam al circa twee jaar nagedacht en overlegd over een nieuwe opzet van het havengeld. Van 11 april tot 6 mei is een pilot gehouden om het nieuwe systeem te testen. Ongeveer 150 schepen deden daaraan mee.

Met de gehanteerde tarieven kwam daaruit een enorme kostenstijging voor schipper naar voren, meldt  ASV-woordvoerder Sunniva Fluitsma. “Een snelle rekensom maakt duidelijk dat men voor de eerste 24 uur al 70 procent van het bedrag betaalt wat men nu voor een 7 dagen abonnement kwijt is. Zou je daadwerkelijk 7 dagen in de haven verblijven, dan betaal je zelfs 3 keer zoveel t.o.v. het huidige 7 dagen abonnement.”

Klantonvriendelijk

“De ASV heeft twee jaar lang op iedere mogelijke wijze meegewerkt in overleggen over dit onderwerp door haar visie te delen, heeft schippers opgeroepen mee te doen met de pilot en heeft regelmatig gewaarschuwd voor datgene wat nu werkelijkheid lijkt te worden: het weren van de (particuliere) binnenvaart uit Rotterdam door extreme tariefsverhogingen en een bijzonder klantonvriendelijke wijze van havengeld innen”, aldus Fluitsma.

Bij de ASV zien ze daarin een trend: “Feitelijk zijn bijna alle voormalige Rotterdamse binnenhavens al gesloten of ontoegankelijk gemaakt voor de binnenvaart, op de Maashaven na die voor een deel gedempt wordt en omgetoverd wordt tot een park. De havens waar schepen moeten laden of lossen hebben veel te weinig ligplaatsen waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan.”

Verslechtering

In het nieuwe systeem vervalt het abonnement. De basis is betalen door daadwerkelijk gebruik. Een scheepseigenaar betaalt straks voor de eerste 24 uur een x-bedrag per vierkante meter oppervlakte van het schip (nu is de berekening per ton). Daarna geldt een opslag-/verblijfstarief dat per uur wordt afgerekend. Wel heeft men recht op korting vanaf een aantal bezoeken of als het schip langere tijd in de haven verblijft.

De ASV ziet het nieuwe systeem als een algehele verslechtering ten opzichte van het huidige abonnementssysteem. De vereniging zal zich daarom verzetten tegen het voorgestelde havengeldsysteem, omdat het “een extreme kostenverhoging en bovendien een enorme administratieve rompslomp” zal opleveren.

De ASV stelt voor het bestaande abonnementssysteem te houden zoals het is. Wel is uitbreiding van de mogelijkheden gewenst: met een 24- en/of 72-uurs regeling om kortgebruikers tegemoet te komen.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -