- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDMC levert FLEX-tunnels, straalbuizen en roeren voor nieuwe XXL-tankers

DMC levert FLEX-tunnels, straalbuizen en roeren voor nieuwe XXL-tankers

- Advertentie -

Delen

Damen Marine Components (DMC) levert FLEX-tunnels, straalbuizen, manoeuvreersystemen en roeren voor twee innovatieve binnenvaarttankers van Rensen-Driessen Shipbuilding uit Zwijndrecht. Tijdens Maritime Industry in Gorinchem ondertekenden Wim Driessen en Leo van Zon het contract daarrvoor.

De nieuw ontworpen binnenvaarttankers van Rensen-Driessen zijn gebaseerd op de serie van vier grote XXL-tankers die tussen 2017 en 2020 werden gebouwd. Ze worden uitgerust met FLEX-tunnels, twee straalbuizen en twee manoeuvreersystemen met vier roeren. Er is gekozen voor schroeven met een diameter van 2 meter.

FLEX-tunnels

De Van der Velden FLEX-tunnels onder de romp zorgen voor optimale aanstroming van water naar de straalbuizen en schroeven. Deze in de scheepsromp geïntegreerde flexibele tunnels zijn in- en uitklapbaar. Op diep water met belading ingeklapt, of uitgeklapt in ondiep water of bij weinig diepgang, optimaliseren deze tunnels de waterstroom naar de schroeven. Het concept heeft zich inmiddels bewezen: er varen dertien schepen met FLEX-tunnel en er zijn zeven nieuwe schepen in aanbouw die ze krijgen.

Asymmetrische roeren

De nieuwe XXL-tankers worden uitgevoerd met twee schroeven met elk een straalbuis. Achter elke schroef wordt een onafhankelijk werkend Van der Velden HD 240 2-roerensysteem geïnstalleerd. Elke set gekoppelde HD roeren maakt een asymmetrische 60 – 80 graden roerhoek, waardoor het water optimaal afgebogen wordt. Zelfs bij lage snelheden is een uitstekende stuurprestatie verzekerd, aldus DMC.

Om zoveel mogelijk lading mee te nemen in het AR-vaargebied krijgt het nieuwe ontwerp een lengte van 135 meter  en een breedte van 22 meter. De prestaties van de eerdere XXL-schepen, met een laadvermogen van 13.000 ton, zijn zeer overtuigend, meldde Wim Driessen. Nieuwe klanten besloten daarom ook voor dit concept te kiezen. De casco’s worden in China gebouwd en eind 2023 in Nederland verwacht voor de afbouw.

Innovatieve aanpak

Net als de vorige serie XXL-schepen is ook dit nieuwe scheepsontwerp ontwikkeld door Rensen-Driessen Shipbuilding en Rommerts Ship Design en vervolgens door DMC verder gecompleteerd. Hierbij is gebruik gemaakt van de kennis die bij eerdere projecten is opgedaan.

“De samenwerking tussen de verschillende toeleveranciers zorgt ervoor dat wij onze schepen optimaal kunnen doorontwikkelen. Mede door de samenwerking met partijen als DMC kunnen we ons ecosysteem verder versterken en kunnen we onze opdrachtgevers perfect blijven bedienen”, zegt Wim Driessen.

Leo van Zon, area sales manager van DMC: “We danken Rensen-Driessen Shipbuilding voor de langdurige en prettige samenwerking en de openheid in de relatie. De innovatieve aanpak in de ontwikkeling van deze binnenvaartschepen is iets waar onze hele industrie trots op kan zijn!”

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -