Net als de Europese binnenvaartkoepel IWT Platform is de Duitse BDB niet te spreken over de plannen van de Europese Commissie om belasting te gaan heffen op scheepsdiesel.
BDB-directeur Jens Schwanen uitte zijn bezorgdheid tijdens een gesprek met Oliver Luksic, parlementair staatssecretaris op het Duitse verkeersministerie en logistiek vertegenwoordiger van de bondsregering. Europa streeft in de Green Deal naar een verdubbeling van het goederenvervoer op de vaarwegen in 2050. Tegelijkertijd wil de Europese Commissie via de nieuwe Energierichtlijn scheepsdiesel gaan belasten.
“Dit leidt tot een enorme verhoging van de bedrijfskosten”, aldus Schwanen. “Kleine en middelgrote binnenvaartbedrijven zullen niet meer in staat zijn te investeren in hun schip, hun bedrijf en personeel. De Europese modal split- en klimaatambities zitten elkaar in de weg.”
Breekijzer
De Europese Commissie wil volgens Schwanen haar klimaatambities met een breekijzer forceren. “Men verwacht dat de binnenvaart per direct afscheid neemt van fossiele brandstof. Daarom voert men een heffing op diesel in, terwijl alternatieve brandstoffen tijdelijk niet worden belast. Als binnenvaart staan we achter de energietransitie, maar de Europese Commissie moet zich realiseren dat er voor onze sector nog geen serieuze alternatieven voor diesel zijn.”
Onderzoeksprojecten naar alternatieve brandstoffen en aandrijvingen zijn volgens Schwanen veelbelovend. Maar zeker op de Rijn zal elektrisch varen of varen op waterstof op z’n vroegst over enkele jaren mogelijk zijn.
“Om nog maar te zwijgen van de kleinere rivieren. In Zuid- en Oost-Europa rol je niet even een netwerk van walstroominstallaties of bunkerstations voor waterstof uit.” Namens de sector roept Schwanen de Europese Commissie op zich te oriënteren op wat realistisch en haalbaar is. “Schrap de geplande belasting op scheepsdiesel. Dit richt alleen maar schade aan en levert niets op.”
Masterplan
Oliver Luksic gaat het onderwerp bespreken met de bondsregering en heeft al vervolggesprekken met de BDB ingepland. Dan zal het gaan over de concrete invulling van subsidiepakketten voor de binnenvaart en de verdere realisatie van het Duitse Masterplan Binnenvaart.
De Duitse coalitiepartners geven in hun regeerakkoord aan het goederenvervoer via de vaarwegen te willen versterken. Investeringen in infrastructuur en gekwalificeerd personeel bij de vaarwegbeheerder zijn volgens de BDB noodzakelijke voorwaarden om dit te bereiken.