- Advertentie -
- Advertentie -

Champagne

- Advertentie -

Delen

2-wekelijkse column, geschreven door Michel Gonlag.

Ideetje: jachtenwerf op de Maasvlakte. Ben je van alle beperkingen van de vaarwegen af en kunnen de Rotterdammers nog eeuwenlang ongestoord de restanten van een spoorbrug bewonderen. We zullen dan wel alle mooie plaatjes missen van jachten die met een centimeter speling door sluizen en bruggen moeten.

Rotterdammers willen eieren gooien naar het schip van Bezos omdat de skyline van Rotterdam even wordt onderbroken. Niet de doopceremonie waar Bezos van droomt. Jeff Bezos heeft geen idee waar Rotterdam ligt, als hij zich al herinnert dat hij een boot heeft
besteld. 

Het steekt veel mensen dat iemand zo’n bezopen bedrag (430 miljoen euro) uitgeeft aan een plezierjacht. Alles is relatief hè. Stel ik heb een vermogen van 100.000 euro (stel!) en ik zou 215 euro uitgeven aan een boot. Dat zou waarschijnlijk een Playmobil-zelfbouwbootje zijn, maar dat is dus wel in verhouding met wat onze vriend Jeff met zijn vermogen uittrekt voor een boot.

Het is niet zijn schuld dat een paar mensen op de wereld zo absurd rijk zijn. Als ze al dat geld nou maar uitgeven, is er niet zoveel mis mee. Natuurlijk schitterend als ze dat aan malariabestrijding uitgeven maar over het algemeen is het prima voor de werkgelegenheid als ze luxe dingetjes kopen. En als zo’n dingetje een boot is met het prijskaartje van een oceaancruiser, dat zij dan zo.

Is toch mooi dat ze zo’n boot in Holland laten bouwen? Dat betekent dat ondanks alle tegenwind Nederland nog steeds aan de top staat in scheepsbouwtechniek. 

Ook goedkoop is het overheids­beleid dat de nieuwe directeur Mobiliteit en Transport bij de Rabobank voorstelt, namelijk de eigenaren van kleine schepen uitkopen. Dat is niet goedkoop, zou je zeggen. Het kost geld, dat klopt, maar het is wel een goedkope oplossing in de zin dat daar niet te lang over is nagedacht. Wil je iets zinnigs doen met de binnenvaart of wil je gewoon af van het gezeur van mensen die kleine, meestal al wat oudere schepen willen financieren?

In een interview in Weekblad Schuttevaer van vorige week noemt hij die schepen ‘vervuilend’, ‘moeilijk te vergroenen’ en ‘onrendabel’. Ja, als je dat maar vaak genoeg herhaalt, gaat iedereen buiten de binnenvaart dat ook nog geloven. 

Om zijn ongelijk te bewijzen ligt er een mooie opdracht. De vraag naar kleine schepen is er nog steeds. Laat de overheid (en de Rabo) zich nou eens druk gaan maken om een gezonde markt voor kleine schepen. Dus niet afbreken maar opbouwen. Champagne is veel leuker om tegen een schip te gooien dan eieren.

Michel Gonlag
- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -