VT Group werkt aan een door waterstof aangedreven chemietanker. Dat doet het Rotterdamse bedrijf in samenwerking met vinylproducent Inovyn, een dochteronderneming van Ineos. Het gaat om het bestaande motortankschip Volendam: daarvan wordt de dieselmotor vervangen door een waterstofaandrijving. Daardoor verwachten VT Group en Inovyn de CO2-uitstoot jaarlijks met 1.000 ton te verminderen.
Na de refit gaat de Volendam grondstoffen vervoeren tussen de Innovyn-vestigingen in Antwerpen en het aan de Sambre gelegen Jemeppe. De waterstof die het schip als brandstof gaat gebruiken, is een bijproduct van Inovyns chemische productieactiviteiten. De Ineos-dochter is de grootste vinylproducent van Europa.
Investeringsprogramma van 2 miljard euro
“Met deze ontwikkeling maakt Inovyn de decarbonisatieagenda van INEOS verder waar, als onderdeel van het eerder aangekondigde investeringsprogramma van 2 miljard euro”, stelt Wouter Bleukx, Hydrogen Business Manager bij Inovyn. “Vervoer op waterstof zal een cruciale rol spelen in het Europees pad naar klimaatneutraliteit.”
Bleukx ziet daarin een belangrijke rol weggelegd voor Inovyn. “We zijn perfect gepositioneerd om de emissies in de transportsector te verlagen, aangezien we al een producent van koolstofarme waterstof zijn en een aanzienlijke vraag naar transport hebben.”
Innoveren
VT Group is verantwoordelijk voor de retrofitting van de Volendam. Daarnaast blijft de rederij namens Inovyn ook eigenaar en exploitant van de tanker, die al tot de vloot van Verenigde Tankrederij behoorde en op dezelfde route werd ingezet.
“Onze sterke relatie met Inovyn heeft ons altijd al in staat gesteld om te innoveren”, licht Niels Groenewold, CEO van VT Group, toe. “Het is voor ons zeer waardevol om nu ook bij te kunnen dragen aan een CO2-neutrale operatie, volledig in overeenstemming met de duurzaamheidsambities van ons bedrijf.”
Jemeppe-sur-Sambre
“…aangezien we al een producent van koolstofarme waterstof zijn…” staat er in het artikel. Volgens mij BEVAT waterstof geen koolstof, hoe kan het dan koolstofarm zijn? Het lijkt erop alsof dit verhaal een typisch voorbeeld van “green-washing” is (en als het dat niet is, is het super-onduidelijk geschreven!). Mijn vraag blijft: heeft dat schip nou “uitstoot nul” of niet?
Boot en laad slang