Portliner kiest met CellCube voor flowbatterijen

0
(illustratie Portliner)

Portliner heeft een strategische overeenkomst getekend met CellCube om samen een emissieloze oplossing te ontwikkelen voor geëlektrificeerde schepen en de bijbehorende bunker- en oplaadinfrastructuur. De basis daarvoor zijn flowbatterijen.

Portliner presenteerde eind 2017 al plannen voor volledig elektrisch varende schepen. Daarvoor kiest het Nederlandse bedrijf nu definitief voor vanadium redox flow-batterijen. CellCube, onderdeel van de Oostenrijkse onderneming Enerox, heeft een vooraanstaande positie op het gebied van die technologie. Ook scheepsinstallateur Werkina uit Werkendam is bij de plannen betrokken. In 2022 moet het eerste schip in de vaart komen, plus een oplaad- en opslagponton.

Flowbatterijen

De volledig elektrische voortstuwing moet gaan draaien op flowbatterijen. Die bestaan uit twee vaten met vloeibaar elektrolyt (vanadium). De vloeistof wordt van een positieve geladen unit door elektrochemische cellen naar een negatieve unit gepompt – en andersom. Op deze wijze wordt de batterij opgeladen of kan hij stroom leveren. Wanneer de elektriciteit verbruikt is, kan de elektrolyt weer worden opgeladen. Een alternatief is de uitgeputte elektrolyt omwisselen met een batterij met opgeladen elektrolyt.

CellCube en PortLiner gaan samen met Werkina een maritieme flowbatterij-oplossing bouwen voor de voortstuwing van een binnenschip en een oplaadponton. De partijen willen daarmee de haalbaarheid aantonen van flow batterij-technologie en bewijzen dat die kan worden ingezet voor emissieloze binnenvaart en de energietransitie van havens. De energie komt straks van wind- en zonne-energie.

Ook voor bestaande schepen

Portliner-CEO Ton van Meegen zegt: “Ons doel is ‘zero emissie’ scheepvaart, op een veilige en betrouwbare manier, tegen concurrerende tarieven. Vanadium redox flow batterij-technologie is goed ontwikkeld en perfect levensvatbaar voor de scheepvaart, waardoor autonomie van meerdere dagen mogelijk is.”

“Bovendien is flowbatterij-technologie niet beperkt tot nieuwe schepen. Bestaande schepen met conventionele dieselmotoren kunnen achteraf worden aangepast en omgebouwd tot emissievrije, volledig elektrische schepen.”

Actieradius van 350 kilometer

In het samenwerkingsverband hebben CellCube, PortLiner en Werkina een integraal en schoon energieopslagsysteem ontwikkeld voor elektrische schepen, inclusief een drijvend ponton dan dienst doet als oplaad- en opslageenheid.

Het nominale AC-vermogen van het schip is ontworpen op een niveau van maximaal 1,5 MW, met een energiecapaciteit van 6,25 MWh. Het is de bedoeling dat het eerste oplaadponton werkt met een vermogen tot 2 MW en een capaciteit tot 25 MWh. Dat maakt volgens de bedrijven een volledig elektrische actieradius mogelijk van ten minste 350 kilometer.

Bij het oplaadponton kunnen schepen opgeladen elektrolyt bijtanken. Het ponton kan ook fungeren als drijvende energieopslag en stroom leveren voor toepassingen aan land, zoals noodstroom voor kritieke infrastructuur en elektrificatie van havenactiviteiten.

Nieuwe dimensie

“We brengen eigenlijk een nieuwe dimensie in de maritieme wereld”, zegt Alexander Schoenfeldt, CEO van CellCubes moederbedrijf Enerox. “De wereldwijde maritieme sector genereert een aanzienlijke CO2-voetafdruk. De noodzaak van decarbonisatie wordt inmiddels breed erkend en geëist. We zijn verheugd dat we met onze duurzame langdurige energieopslag expertise kunnen bijdragen aan het succes van de energietransitie van deze belangrijke sector.”

 

 

(illustratie Portliner)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.