In de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal 115,8 miljoen ton overgeslagen. Dat is 3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarin ziet Havenbedrijf Rotterdam een volgende stap in het herstel na de daling van 2020 als gevolg van de coronapandemie.
De meeste toename was te zien in de overslag van biomassa (36,7 procent), kolen (+25,2 procent) en minerale olieproducten (+19,7 procent). Ook werden er fors meer containers afgehandeld: 4,5 procent. Dalingen waren er bij LNG (26,8 procent), agribulk (8,6 procent) en overig nat massagoed (2,8 procent).
“Het toegenomen overslagvolume in het eerste kwartaal geeft over het geheel genomen een positief beeld”, stelt CEO Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam. “Voor ondernemingen in handel en logistiek blijven het evenwel turbulente tijden. De meest actuele uitdaging is de logistieke afhandeling na de Suez-stremming. Havenbedrijf Rotterdam zet daarbij alles op alles om zijn klanten bij te staan, bijvoorbeeld met een real-time overzicht van aankomsttijden op alle deepsea terminals.”
Containers
Bij containers steeg het aantal TEU met 4,5 procent. Dat de overslag gemeten in tonnen licht daalde (0,7 procent), verklaart Havenbedrijf Rotterdam door een stijging van het aantal lege containers en een gemiddeld lager gewicht per container. Er was met name een sterke toename van consumentengoederen die per container uit het Verre Oosten werden vervoerd.
Biomassa
De overslag van biomassa nam toe als gevolg van sterk opgevoerde bijstook in de Amer 9-centrale in Geertruidenberg. Bij kolen was sprake van een sterke vraag naar energiekolen als gevolg van de koude winter. Ook een aantrekkende vraag naar cokeskolen was positief voor de kolenoverslag. De stukgoedoverslag nam toe door groeiende vraag naar non-ferro en staal.
Olieproducten
De overslag van olieproducten groeide vooral door meer af- en aanvoer van stookolie en gasolie. Zo had het laden van twee mammoettankers (VLCC) met stookolie voor transport naar Singapore een gunstig effect op de cijfers.
LNG
De volumedaling bij LNG werd veroorzaakt door geringere importen. Hogere prijzen in Azië zorgden ervoor dat transport naar die markt aantrok. De daling bij agribulk kan worden toegeschreven aan ruime voorraden. Binnen het segment overig nat massagoed groeide de overslag van biobrandstoffen licht. De overslag van plantaardig massagoed en chemie gaven daarentegen dalingen te zien.
Roro-overslag
De roro-overslag (+3,4 procent) lag in het eerste kwartaal op een normaal niveau. Dat vindt Havenbedrijf opmerkelijk: roro speelt zich met name af naar en van het Verenigd Koninkrijk en aangezien Brexit sinds 1 januari zorgt voor douaneformaliteiten en vertragingen was daar eerder een daling verwacht.