De Belgische baggeraar DEME laat door Taiwanese scheepswerf CSBC een installatieschip bouwen voor de aanleg van een offshore windpark voor de kust van Taiwan. Met 4.000 ton aan kraancapaciteit en DP3-technologie kan de Green Jade ‘multimegawatt-turbines’, jackets en onderdelen van de volgende generatie windmolens in één keer transporteren.
De Green Jade wordt 216,50 meter lang. Het schip moet in 2022 klaar zijn.
Eén van de ontwerpcriteria was een vermindering van de CO2-emissies. Waar normaal meer dan de helft van de energie via de pijp verloren gaat als restwarmte, halen straks acht efficiency PACKs (restwarmtegeneratoren) 100% groene stroom uit de restwarmte van de motoren. Ze worden geleverd door het Duitse cleantech-bedrijf Orcan Energy. De vier dual fuel-motoren worden elk uitgerust met twee van zulke efficiency PACKs. Wanneer alle motoren draaien, winnen ze bij elkaar ruim 500 kW (netto) aan elektrisch vermogen terug uit de restwarmte.
Orcan Energy
Hedwig Vanlishout, CEO van CSBC-DEME Wind Engineering, zegt: “Milieuoverwegingen zijn bij het ontwerp van de Green Jade een belangrijk onderdeel geweest. Naast diverse andere brandstofbesparende maatregelen is het benutten van restwarmte hierin een sleuteltechnologie geweest. We hebben gekozen voor Orcan Energy, omdat de systemen zich optimaal aanpassen aan belastingschommelingen en ook goed werken bij lage belastingen.”
Voor Orcan Energy, opgericht in 2008, is dit de grootste maritieme opdracht in de geschiedenis van het bedrijf. “Veel spelers over de hele wereld werken aan het milieuvriendelijker maken van hun schepen”, aldus CEO Andreas Sichert. “Het feit dat wij als Duits cleantech-bedrijf nu zelfs aan boord zijn van het eerste Taiwanese windmoleninstallatieschip en onderdeel zijn van een enorm windparkproject in Azië, bevestigt deze trend. Het gebruik van restwarmte gaat een belangrijke en vooral economisch interessante bijdrage leveren aan de decarbonisatie van de scheepvaart.”
In de Benelux wordt Orcan Energy vertegenwoordigd door Berger Maritiem. Het handels- en adviesbureau uit Hendrik-Ido-Smbacht helpt scheepseigenaren en reders bij het verduurzamen van hun schip of vloot.
Motorkoelwater en uitlaatgassen
De technologie achter het omzetten van restwarmte in elektriciteit is gebaseerd op de organische rankinecyclus (ORC). Dit is een natuurkundig principe waarbij een organisch koudemiddel een cyclus doorloopt en daarmee voortdurend warmte omzet in rotatie-energie. Hiermee wordt vervolgens in een geïntegreerde generator elektriciteit opgewekt.
Bij de Green Jade wordt de warmte benut van het motorkoelwater en de uitlaatgassen. Met een warmtewisselaar in het uitlaatgassensysteem wordt de warmte opgehaald en via een watercircuit naar de efficiency PACK geleid. Het motorkoelwater wordt direct van het koelwatercircuit afgetapt.
Per efficiency PACK zet de warmte de ORC in gang. Hierbij verdampt het koudemiddel en wordt het onder hoge druk naar de expander geleid. De damp drijft vervolgens de expander aan, die de vrijkomende energie omzet in stroom. Na de expander wordt het koudemiddel gecondenseerd om opnieuw warmte te kunnen opnemen.