De diepgang van de vaargeul naar de Poolse haven van Szczecin is met 2 meter vergroot naar 12,50 meter. Op 9 mei werd de oplevering gevierd. De klus is uitgevoerd door Van Oord uit Nederland en DEME uit België. Zij noemen het een van de belangrijkste baggerprojecten in de geschiedenis van Polen.
Van Oord en DEME spreken van “uitzonderlijke uitdagingen”, waaronder het uitvoeren van het grootste deel van de werken tijdens de pandemie, de aanwezigheid van grote hoeveelheden niet-geëxplodeerde munitie en dik ijs in de winter. Desondanks is het project op tijd voltooid.
Meer dan 2.000 mensen
De vaargeul, die toegang biedt vanaf de Oostzee, loopt tussen de stad Świnoujście en de haven van Szczecin. Er hebben meer dan 2.000 mensen aan de verdieping gewerkt. Jointventure-partners Van Oord en DEME werkten zoveel mogelijk samen met lokale partijen. De niet-baggerwerken werden zodoende grotendeels uitgevoerd door Poolse bedrijven.
Naast de snijkopzuiger Amazone van DEME werden tien grote baggerunits ingezet, waaronder Van Oords sleephopperzuigers Vox Amalia en HAM317 en DEME’s Scheldt River en Meuse River. Deze baggerschepen zijn allemaal in staat om materiaal over lange afstanden – in dit geval tot 8 kilometer – te pompen zonder dat er een boosterstation nodig is.
Kunstmatig eilanden
Naast de verdiepingswerken en de nieuwe eilanden voerden de natte aannemers ook kustbeschermingswerken uit, brachten ze onderwaterversterkingen aan en installeerden ze kabels en navigatiehulpmiddelen.
Het project omvatte ook de aanleg van twee kunstmatige eilanden in de lagune, die worden gecreëerd met gebaggerd materiaal. Een van de eilanden is bedoeld als nieuwe natuurhabitat boven en onder de waterlijn en trekt allerlei (bedreigde) vogelsoorten aan. Daarnaast zijn meer dan 9.000 bomen en struiken aangeplant om nieuwe leefgebieden te creëren voor wilde dieren.
Tallboy
Met de grootste UXO-campagne (zoeken en opruimen van niet-ontplofte explosieven) in de geschiedenis van Van Oord en DEME slaagde de aannemerscombinatie erin om het kanaal, dat in de Tweede Wereldoorlog zwaar was gebombardeerd, veilig te baggeren. Een van de ontdekkingen was een niet-ontplofte tallboy van vijf ton. Na een jaar onderzoek en voorbereidingen werd die bom ter plekke tot ontploffing gebracht door de Poolse marine.