Het nieuwe protocol bij gegaste lading met fosfinepillen wordt nog niet goed nageleefd. Dat bleek zaterdag 19 september tijdens de ASV-najaarsvergadering in Zwijndrecht. Meerdere schippers melden de afgelopen tijd ontsmette lading te hebben vervoerd, zonder dat ze daarover waren geïnformeerd. Niet over het soort gas, de manier waarop dat was toegepast en niet over de gemeten concentraties.
“Meld dat meteen”, zei de Amsterdamse havenmeester Milembe Mateyo. “De gassingsleider is verantwoordelijk. U kunt het ook bij ons Meldpunt Scheepvaart doorgeven of via marifoonkanaal 14. Dan komt een van onze inspecteurs gevaarlijke stoffen langs. Als de gassingsleider in gebreke is, krijgt hij een proces-verbaal.”
Mateyo was te gast bij de ASV. De nu geldende, tijdelijke, maatregel werd op haar initiatief – ook in de andere Nederlandse zeehavens – ingevoerd nadat vorig jaar de bemanning van motorschip Fox doodziek werd door een te hoge concentratie van het gifgas in de lading zonnebloemmeelpellets die in Amsterdam uit een zeeschip was overgeslagen.
Samen met de andere rijkshavenmeesters en de Inspectie Leefomgeving en Transport werkt Mateyo aan verdere regelgeving. Wettelijk is er nog niets geregeld over met gif ontsmette lading. Die wetgeving is wel in de maak. Daarvoor wordt aangehaakt bij de bestaande wetgeving voor gewasbescherming.
Bovenste laag
De ASV wil dat de procedure strenger wordt. Woordvoerder Sunniva Fluitsma: “Als een binnenvaartschip wordt geladen met lading die met gifgas is behandeld, moet de schipper daarvan altijd op de hoogte worden gebracht. Als de lading in het schip zit, moet de concentratie aan boord worden gemeten. De bemanning moet een certificaat krijgen, met de meetresultaten.”
Dat laatste zit nog niet in de planning, bleek uit de woorden van Mateyo. Maar de schipper moet wel een instructie krijgen van de gassingsleider, zodat hij alle informatie heeft. Als extra maatregel wordt voortaan de bovenste laag (minimaal 1 meter) van de lading uit het zeeschip in duwbakken geladen. De bakken worden afgemeerd (In Amsterdam bijvoorbeeld in de Neptunushaven) en het gasniveau van die lading wordt meermaals gemeten om er zeker van te zijn dat de concentratie niet – zoals bij de Fox het geval was – weer oploopt.