De planning van de Sluis Lüneburg in Scharnebeck gaat een belangrijke fase in. Een ingenieursbureau is aan de slag met de ontwerpplanning, het bouwterrein is onderzocht en goedgekeurd, het vergunningstraject gaat van start.
Om het bouwproject ‘dicht bij de burgers te brengen’ is een website gelanceerd: www.schleuselueneburg.de. De site is een initiatief van het ministerie van economische zaken, verkeer en digitalisering in Nedersaksen, de afdeling economie en innovatie van de stad Hamburg en de Industrie- en Handelskamer Lüneburg-Wolfsburg.
Hoogste spaarsluis
De bouw van de sluis is bedoeld om het goederenvervoer over het Elbe-Seitenkanaal stimuleren en werkgelegenheid creëren. Ze wordt ’s werelds hoogste spaarsluis en daarmee ook een attractie voor toeristen.
De partners ondertekenden al in maart 2018 een samenwerkingsovereenkomst met de vaarwegbeheerder. De deelstaat Nedersaksen kan door de sluis de capaciteit van de vaarwegen beter benutten en haar logistiek verduurzamen. De sluis verbindt de industrie langs het Mittellandkanaal met de Duitse Noordzeehavens. Ze kan daarmee de binnenvaart in het achterland van de haven van Hamburg een boost geven.
Scheepslift Scharnebeck
De nieuwe sluis komt vlak bij de bestaande scheepslift Scharnebeck (foto). Ze overwint een hoogteverschil van 38 meter. De kolken worden 225 meter lang en 12,5 meter breed. Het Elbe-Seitenkanaal verbindt de haven van Hamburg via het Mittellandkanaal met de rest van het Duitse vaarwegennet.
Binnenschepen kunnen nu via Sluis Uelzen en de scheepslift Scharnebeck het hoogteverschil van 61 meter tussen de Elbe en het Mittellandkanal overbruggen. De scheepslift in Scharnebeck is echter te klein voor moderne schepen. Daarom nam de Duitse overheid de bouw van de sluis in Lüneburg op als prioritair project in het Bundesverkehrswegeplan 2030.