De coronacrisis zorgt dit jaar voor een historisch grote volumedaling van 13,5 procent in de sector transport en logistiek. Dat blijkt uit het nieuwe vooruitzicht transport en logistiek van het ING Economisch Bureau. De scheepvaart valt 7 procent terug.
De binnenvaart heeft van meer last dan corona. Zoals de productiedaling bij de industrie, van de energietransitie en van laagwater, sommen de economen van ING op. “Doordat de Nederlandse economie relatief goed overeind blijft, is de krimp in het internationale vervoer groter dan in het nationale vervoer. De teruggang van de wereldhandel leidt in 2020 voor een stevige volumedaling in de scheepvaart (-7%).”
Meer tegenslag
“In de binnenvaart zorgt niet alleen de industriële productiedaling voor tegenslag, maar ook de energietransitie (afbouw kolen) en het lage water. Hierdoor lijkt de grootste markt – het vervoer over de Rijn – nu een krimpmarkt geworden.”
In de eerste helft van dit jaar daalde het internationale binnenvaartvolume met 10 procent, aldus ING. Dat is meer dan het dubbele van het nationale volume: min 4 procent. “Ook zijn schepen beduidend minder gevuld. Een markt die goed stand houdt is het vervoer tussen de havens van het ARA-gebied (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen).”
Voor de rest van 2020 voorziet ING langzaam herstel voor de binnenvaart. “Verdere daling van het waterpeil in september kan het volume ook drukken.”
Pijn op de Rijn
“De grootste binnenvaartmarkt lijkt een krimpmarkt geworden”, stellen de ING-economen. Dat betreft het vervoer op de Rijn en diens zijrivieren. 72 procent van de omzet van de Nederlandse binnenvaart is internationaal en ruim 50 procent komt uit Duitsland.
“De afvoer naar de Oosterburen liep de afgelopen twee jaar met 10% terug en zakt dit jaar verder terug. Dit komt naast corona door de afbouw van het kolenvervoer, maar ook door de moeizaam draaiende zware industrie en de afgenomen betrouwbaarheid door laag water dat in het droogtejaar 2018 verladers naar het spoor deed uitwijken.”
Lichtpunt, maar zwakker schijnsel
Het nationale (container)vervoer noemen de rekenaars een lichtpunt, maar minder dan voorgaande jaren. “Met het uitgebreide netwerk van inland terminals groeide het nationale vervoer wel. Het momentum hiervoor verzwakt echter, ondermeer doordat congestie in de haven een uitdaging is en het wegvervoer sneller verduurzaamt.”
Toch zijn er nog steeds kansen, bijvoorbeeld voor intensiever vervoer over het beter toegankelijke Twentekanaal en het vervoer van biomassa, schroot en chemische producten (zoals gassen).
In 2021 volgt er naar de verwachting van ING Economisch Bureau weer groei in de transport- en logistieksector. In totaal +2,5 procent en voor de binnenvaart 2 procent. “Doordat de economie nog niet volledig herstelt, blijft het volume over de hele linie echter lager dan in 2019.”