Welke vooruitzichten biedt het gebruik van methanol als brandstof in de scheepvaart? 35 bedrijven uit Nederland en Duitsland hebben deze vraag in een webinar behandeld op uitnodiging van het INTERREG-project ZeroEmissionNetwork (ZES-Net), gecoördineerd door MARIKO uit Leer en FME uit Groningen.
Volgens Dr. Wolfram Gottschalk van IAV zal het gebruik van methanol in grote motoren zeker toegepast gaan worden. De vraag is wanneer deze stap wordt gezet.
Schone verbranding
Op dit moment zijn er slechts elf schepen die op methanol varen, maar er staan meer schepen in de orderportefeuille. Het aantal zal in de komende maanden naar verwachting toenemen tot zestien.
Eelco Dekker van het Methanol Instituut heeft aangetoond dat op dit moment slechts een klein deel van de geproduceerde hoeveelheid afkomstig is van duurzame grondstoffen. Toch heeft het gebruik van methanol een grote toegevoegde waarde ten opzichte van andere alternatieve brandstoffen, omdat het vloeibaar is onder atmosferische druk en dus op conventionele wijze kan worden opgeslagen. Methanolverbranding is zeer schoon en produceert daardoor aanzienlijk minder uitlaatgassen dan conventionele brandstoffen.
Flexibeler plaatsing van tanks dan bij LNG
Daniel Sahnen van Meyer Werft in Papenburg legde in het webinar uit wat de voorwaarden voor het ontwerp van schepen zijn. Hij wees erop dat bij het bekijken van het gehele “brandstofsysteem met methanol” de benodigde ruimte vergelijkbaar is met die voor het gebruik van bijvoorbeeld vloeibaar aardgas (LNG), maar dat de tankvorm en -plaatsing veel flexibeler is. Dit werd ook bevestigd door Steffen Gau van Lloyd’s Register, die procedures voor de classificatie heeft uitgevoerd.
Dr. Wolfram Gottschalk demonstreerde de huidige mogelijkheden voor het gebruik van methanol in verbrandingsmotoren. Door de goede eigenschappen bij de verbranding wordt methanol met succes gebruikt in de motorsport; het heeft echter nog niet zijn intrede gedaan in grote scheepsmotoren.
Hoge kosten
Ondanks de voornamelijk positieve beoordelingen van deskundigen voor het gebruik van methanol als brandstof, is de marktpenetratie tot nu toe beperkt gebleven. De aarzeling is – net als bij andere niet-conventionele/fossiele brandstoffen – met name te wijten aan de hoge kosten van de systemen en de brandstof zelf.
“Hier moet de politiek dringend marktstimulerende prikkels creëren voor het gebruik van duurzame energie. Daarnaast moeten de onderwerpen als toeleveringslogistiek, certificering en toepassingsonderzoek worden aangekaart”, volgens de bedrijven. De stakeholders rond ZES-Net zullen aan deze aspecten blijven werken, de dialoog met de experts voortzetten en innovatieprojecten stimuleren.
De presentaties van de workshop zijn hier te vinden:
https://www.mariko-leer.de/downloads/praesentationen/