Onder toezicht van Lloyd’s Register heeft de nieuwe tanker Briljant van rederij Somtrans een succesvolle proefvaart gemaakt. Het schip is begin deze maand in Antwerpen officieel gedoopt. De Briljant is 135 meter lang en 22,85 meter breed en een zusterschip van de Diamant, die eind vorig jaar werd opgeleverd.
Somtrans, gespecialiseerd in grote tankvaart, heeft er weer een schitterend vaartuig bij. Het laadvermogen is meer dan 12.500 ton.
De Briljant en Diamant zijn zusterschepen van het mts Somtrans LNG, maar hebben in tegenstelling tot die tanker geen LNG-aandrijving. Ze zijn wel voorzien van alle andere noviteiten waarmee Somtrans de Somtrans LNG liet uitrusten.
Voor deze serie tankers is door het DST in Duisburg een nieuw onderwaterschip ontworpen. Dit was nodig door de combinatie van een FLEX-tunnel met extra grote schroeven. De tankers hebben twee spudpalen op het voor- en achterschip en kunnen overal aanmeren. Ze beschikken ook over twee koproeren.
Veilig varen
De veiligheid tijdens het varen is goed geborgd. De radar geeft een alarm als een ander schip met AIS aan boord op aanvaringskoers ligt. Hierdoor kan de kapitein op tijd bijsturen. Met een laserstraal wordt de doorvaarthoogte gemeten van bruggen die de tanker nadert, zodat de kapitein de stuurhut kan laten zakken. Doet hij dat niet, dan gaat de stuurhut alsnog automatisch omlaag.
Via een wake up-call wordt de kapitein gestimuleerd om alle 15 tot 30 seconden de stuurhendel aan te raken. Het signaal klinkt steeds luider als dit niet gebeurt. Na verloop van tijd kunnen ook andere bemanningsleden het horen en nakijken of alles in de stuurhut in orde is.
ATEX Zone 0
De Briljant is het tweede schip dat vaart met ATEX Zone 0 gecertificeerde deepwell-ladingpompen. Na de aangepaste wet- en regelgeving ADN 2019 die op 1 juli vorig jaar inging, was zusje mts Diamant het eerste schip dat met de gecertificeerde pompen van Dutch Well Pumps ging varen.
De Nederlandse keuringsinstantie (notified body) Dekra heeft ook deze serie pompen voorzien van het ATEX Zone 0-certificaat. De veertien deepwell-pompen bevatten allemaal universele onderdelen.
In het geval van onderhoud of reparatie kunnen bijvoorbeeld de lagers, keerringen en seals gemakkelijk overal worden aangeschaft en zelf worden vervangen. Het
serviceteam van Dutch Well Pumps, dat dag en nacht bereikbaar is, kan de reparatie
uiteraard ook uitvoeren. Zo hoeft het schip nooit lang stil te liggen.
Het casco van de Briljant komt uit China. RENSEN-DRIESSEN Shipbuilding verzorgde de levering van het complete schip, inclusief het ontwerp en de bouw. TeamCo Shipyard in Heusden mocht weer de afbouw verzorgen.
Na de Briljant volgt nog een vierde tanker uit deze serie. Daar kijkt men bij TeamCo Shipyard al naar uit, blijkt uit een bericht op de Facebookpagina van de scheepswerf. “Wij bedanken iedereen die een bijdrage heeft geleverd om dit mooie schip af te
bouwen. Samen door naar nummer vier!”
“Via een wake up-call wordt de kapitein gestimuleerd…..“, (Handig als de stuurman ff moet pissen) Bij de NS noemde men dit een `dodemansknop`, reeds meer dan 50 jaar geleden! Ik ben benieuwd hoe men deze psychische marteling gaat ontwijken.
Vreemd dat men steeds moeilijker personeel kan vinden die nog willen varen/ voor operator willen werken op een schip!