Oranje Nassau VI volgt het spoor van zusterschip

0

Vrijdag 6 maart was de geslaagde proefvaart van de Oranje Nassau VI. De rvs chemietanker voer aansluitend extra ook nog probleemloos met een (drogelading)bak langszij en ervoor. Dat maakt dat het schip groen licht kreeg om met een totaaltonnage van 8.800 ton te varen.

De Oranje Naussau VI is een coproductie van Oudcomb en Mercurius Shipping Group. Begin dit jaar kwam al zusterschip Oranje Nassau V in de vaart. De schepen zijn 110 x 14,04 meter, hebben een holte van 5,85 en zijn 5.400 kuub groot. Bij het ontwerp, door Shipbuilding Solutions, is rekening gehouden met een groter laadvermogen bij laagwater.

Het casco is geleverd door Concordia Damen Shipbuilding. De afbouw vond plaats in Hardinxveld-Giessendam bij Den Breejen Shipyard. Hybrid Ship Propulsion zorgde voor de elektrische voorstuwingsinstallatie.

Veth Propulsion optimaliseerde in samenwerking met Oudcomb het achterschip, onder andere met gebruikmaking van CFD-berekeningen. De 3 Veth L-drives hebben een geïntegreerde straalbuis. De schroeven hebben een diameter van 1.400 millimeter. Het bedrijf leverde ook een Veth-Jet inclusief e-motor en wegafhankelijke besturing met pomp-/boegschroef-bediening.

Marflex leverde 14 MDPD-100 ladingpompen, evenveel nazuigpompen en één ballastpomp. All Pumps Holland leverde een volledig Victor-pompenpakket. De Jong’s Pijpleidingfabriek vervaardigde de pijpleidingen voor de laad-/los- en dampretourinstallatie, alle overige dekleidingen en de rvs tankverwarmingsspiralen. Mostert Pijpleidingen is verantwoordelijk voor het leidingwerk in de machinekamers op het voor- en achterschip. Van Heatmaster komt de thermische vloeistof-ladingverwarmingsinstallatie (met tankwaswaterverwarmer).

DBS Scheepsservice verzorgde de aluminium vloer en het achterschip. Van Alphatron Marine is het nautische pakket afkomstig, compleet met AlphaRiverTrackPilot. Tresco Engineering leverde Tresco Navigis. Beerens Handelsonderneming leverde een schuifmast, een sierdakradarmast, de stuurhuistrap, de heklichtbeugel, de davit en de BX-deur voor de schacht. Hora leverde, onder keur, de scheepsramen.

ClimaLogic tekent voor de airco- en de overdrukinstallatie, de machinekamerventilatie, de afsluitbare rvs roosters, de tankventilatoren en de sanitaire installatie. Oechies Elektrotechniek is verantwoordelijk voor de elektrische installatie, het nautisch pakket, de schotelinstallatie, airco en overdruk, vloerverwarming, het complete tankmeetsysteem en tracing.

Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw betimmerde de achterwoning het stuurhuis. Dik den Hollander Maritiem deed daar de stoffering, inclusief marmoleum, tapijt, zonwering en gordijnen, behang, meubels, matrassen en bedtextiel.

De Oranje Nassau VI is verzekerd bij Overvliet Assurantiemakelaars. Tankmatch Inland Shipping verzorgt de bevrachting.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.