Half november was de proefvaart van het mts Diamant. Het is een juweel van een bunkertanker, die met vlag en wimpel voor alle proeven slaagde. Het schip is de nieuwste aanwinst van Somtralux en meet 135 x 22,80 meter.
RENSEN-DRIESSEN Shipbuilding verzorgde de complete levering van het mts Diamant, inclusief het ontwerp en de bouw. Het uit China afkomstige casco arriveerde afgelopen april in Nederland. Vervolgens ging het naar Heusden, waar TeamCo Shipyard in opdracht van RENSEN-DRIESSEN en Somtralux de afbouw verrichtte.
Het schip is voorzien van twee ABC-motoren, geleverd door Anglo Belgian Corporation. Het gaat om 6DZC-motoren, samen goed voor 2.400 pk. Van ADS van STIGT komen de twee Masson Marine-keerkoppelingen, met elektrische bediening en een ingebouwde PTO voor het stuurwerk.
Damen Marine Components tekende onder ander voor de roeraandrijving, de hydrodynamische profielroeren, de Optima-straalbuizen, 5-bladsschroeven en Van der Velden FLEX Tunnels. Verhaar Omega leverde de twee boegschroefinstallaties.
Deepwell-pompen in ATEX Zone 0
De veertien deepwell-ladingpompen zijn geleverd door Dutch Well Pumps. Op het tankdek, schitteren de fel blauwe elektromotoren, die via een lange as met de pomp in de tank zijn verbonden.
Mts Diamant is het eerste schip dat met deepwell-pompen van Nederlandse bodem, en voorzien van een ATEX Zone 0-certificaat, gaat varen. De pomp was al veilig om in de tank te plaatsen, maar door de aangepaste wet- en regelgeving per 1 juli, mocht de deepwell-pomp alleen nog in zone 0 worden geplaatst wanneer deze door een bij de EU aangemelde instantie was getest en goedgekeurd.
De ATEX 114 richtlijn (2014/34/EU) beschrijft voor alle Europese Unie lidstaten de minimale veiligheidseisen waar explosieveilige apparaten aan moeten voldoen. Deze richtlijn is in Nederland opgenomen in de Warenwet in het Besluit Explosieveilig materieel.
De holte in de tank is vrij groot op dit bunkerschip, waardoor is gekozen voor deepwell-pompen in plaats van verdringerpompen. De verdringerpomp is sneller beperkt door het absolute vacuüm van 10 meter. Ook de geluidsnorm (mogelijke cavitatie) wanneer de tank leeg raakt, was een belangrijke reden om te kiezen voor de stillere deepwell-pompen.
Bij de keuze voor de juiste pomp adviseert Dutch Well Pumps vaak al mee in het ontwerptraject, omdat de pomp volgens de gewenste capaciteit en druk wordt samengesteld. Ook speelt de exploitatie van het schip en de verscheidenheid aan producten die worden vervoerd, een belangrijke rol.
De keuze voor een klantspecifieke samenstelling zorgt ervoor dat de ladingpompen van DWP hetzelfde rendement kunnen behalen met minder vermogen. Oftewel een besparing op de brandstof, de elektrische installatie en minder uitstoot van stikstof.
Met het behalen van de ATEX Zone 0-certificering is DWP klaar voor de toekomst. De specialisten van het bedrijf adviseren scheepseigenaren graag bij de selectie van de juiste ladingpompen.
European Pump Services leverde twee EPS/Bornemann-ladingpompsystemen en heeft ook de ATEX- en temperatuurbewaking op de pompsystemen verzorgd zodat deze in ATEX Zone 1 geplaatst mochten worden en volledig voldoen aan het ADN 2019.
Van Foresta Trading komt een compleet pakket F.T. VICTOR-dienstpompen, twee F.T. ballast/stripping-ejectors, F.T. hydrofoors, F.T. smeeroliehaspelsets, F.T. gasolietrimpompen en F.T. GVR-smeeroliepompen.
Berg Maritieme Meetsystemen verzorgde de installatie van de tankinhoudsmeting en tankalarmeringen en het gasdetectiesysteem voor het stuurhuis en de woning. RuGotech Pijpleidingen is verantwoordelijk voor de engineering, het prefabriceren en monteren van het dubbelleidingsysteem. W&O Europe leverde de afsluiters daarvoor en voor het ballastsysteem.
30 meter lange bunkerkraan
Kampers Shipyard leverde het stuurhuis en de hefkolom. De voormast is geleverd door Blommaert – net als de heklichtbeugel, de aluminium davit, de dakradarmast en de twee stuurhuttrappen. Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf zorgde voor de ankerlieren, koppellieren, spudpalen, koproerkleppen, autokraan en de 30 meter lange bunkerkraan. Van Wijk Stuurhuizen is verantwoordelijk voor de woning en de deuren. WindeX Engineering installeerde de airconditioning, overdrukinstallatie, ventilatoren en rvs klaproosters.
Werkina Werkendam deed de complete elektrische installatie inclusief onder meer 2-draads
databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening en het complete nautische pakket, camerasysteem, satellietsysteem, Ecdis Inland Viewer en AIS-installatie. Het brughoogtedetectiesysteem van Bridgescout zorgt voor extra veiligheid.
Stoffering
Nassau Scheepsbenodigdheden leverde de volledige inventaris. De Leeuw en van Vugt Scheepsinterieurbouw is verantwoordelijk voor de betimmering.
Dik den Hollander Maritiem verzorgde de complete stoffering van de woning en het stuurhuis. Het ging onder meer om de lino-vloeren, zonwering en gordijnen, meubels, matrassen, bedtextiel, tapijt, de hoekbank in het stuurhuis en het huishoudpakket.
“Al ruim vijftien jaar zijn wij een trouwe partner voor de familie Somers door, als vaste (huis)leverancier, de complete inrichting en stoffering van hun nieuwe en bestaande schepen te verzorgen”, aldus Dik den Hollander.
“Wij zijn daar uiteraard erg content mee en trots op. We willen hen op deze plaats ook hartelijk bedanken voor de altijd fijne samenwerking. Ook met de medewerkers op de schepen is er tijdens de afbouw altijd een goede chemie. We feliciteren de familie Somers en hun medewerkers van harte met de doop en in de vaart nemen van het mts Diamant. We hopen nog vele jaren te mogen samenwerken en zijn al volop in voorbereiding op het volgende schip, het mts Briljant.”
De Wit Bunkering is leverancier van Mobil-smeerolie en -gasolie. Lloyd’s Register EMEA deed de classificatie. De Diamant is verzekerd door Overvliet Assurantiemakelaars.