- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwBuijks Maritiem voorziet Brienzersee en Vierwaldstättersee van nieuwe achterschepen

Buijks Maritiem voorziet Brienzersee en Vierwaldstättersee van nieuwe achterschepen

- Advertentie -

Delen

Buijks Maritiem heeft een lange historie in de binnenvaart. Het familiebedrijf volgt al decennialang de ontwikkelingen en veranderingen in de binnenvaart op de voet en past zich voortdurend aan. Buijks Maritiem wordt tegenwoordig geleid door Jan Buijks jr. Met operational manager Jordy Buijks  is de vierde generatie binnen het bedrijf actief. Hij wordt bij zijn werkzaamheden bijgestaan door projectmanager Ad van den Elshout, terwijl ook Jeremy Kivits betrokken is bij de dagelijkse leiding. Sinds enige tijd is het team van Buijks Maritiem gevestigd in de voormalige loods, met afbouwlocatie aan het water, van machinefabriek Bayens in Raamsdonksveer.

Bij diverse activiteiten wordt nauw samengewerkt met ‘buurman’ Offshore Ruijtenberg. Bijzondere voorbeelden van die samenwerking zijn het aanbouwen van nieuwe achterschepen aan de bestaande midden-/voorschepen van de tankers Brienzersee en Vierwaldstättersee, het ombouwen van de Scheldestad (ex Atlas) van enkelwandige tanker naar beunschip en de hermotorisering van de Nautica. De diversiteit aan opdrachten geeft duidelijk de veelzijdigheid van Buijks Maritiem aan.

Ad van den Elshout (links) en Jordy Buijks. (foto Jan Hoek)

Orderportefeuille

Buijks Maritiem beschikt over een goed gevulde orderportefeuille en het gonst aan de Maasdijk, na de periode van M.F. Bayens, dan ook weer van de activiteiten. Ik heb in het knusse kantoortje een afspraak met de gezichten van het bedrijf: Jordy Buijks en Ad van den Elshout. Twee supergemotiveerde mensen die passen bij een dynamisch bedrijf.

“We zien de toekomst van Buijks Maritiem positief in”, stelt het duo. “Zelf hebben we de nodige ervaring in reparatie en onderhoud van bestaande schepen en tal van nieuwbouwprojecten van alle typen binnenvaartschepen.”

“Daarbij worden we gevoed met de kennis en ervaring van de derde generatie Buijks. In onze order­portefeuille zit onder meer de afbouw van twee 110 meter lange drogeladingschepen en een tanker. Daarnaast verrichten we het onderhoud van de eigen vloot van de familie Buijks en verrichten we het nodige reparatiewerk.”

De tankers Brienzersee en Vierwaldstättersee zijn inmiddels met een nieuw achterschip vertrokken. Aan de afbouwkade wordt hard gewerkt aan de Scheldestad. Het zijn stuk voor stuk opdrachten die het bewijs vormen dat door nauwe samenwerking en het delen van kennis bedrijven elkaar kunnen versterken. Daarbij is de dwarshelling van 110 meter van Scheepswerf v/h P. & A. Ruijtenberg, tegenwoordig Offshore Ruijtenberg, absoluut van toegevoegde waarde.

One-stop-shop

“Van de Zwitserse tankrederij NECO Schifffahrt kregen we de opdracht nieuwe achterschepen aan bestaande midden/voorschepen van twee tankers te plaatsen. Met behulp van gewichten hebben we ervoor gezorgd dat de uit China afkomstige, door RENSEN-DRIESSEN geleverde achterschepen, die als casco’s binnenkwamen,
recht in het water kwamen te liggen.”

“Op de helling van Ruijtenberg zijn de oude achterschepen eraf gehaald en de nieuwgebouwde achterschepen eraan gebouwd. We hebben de nieuwe achterschepen doorgebouwd tot halverwege de achterste ladingtank, waardoor ze naadloos pasten op de bestaande middenschepen. Met Buijks Maritiem hebben we zelf het tankdek aangepast, net als alle leidingen en appendages.”

“We hebben alles volledig onder klasse van Lloyds opgeleverd. Na de afbouw zijn de Brienzersee en Vierwaldstättersee zonder restpunten en geladen met brandstof vertrokken voor de eerste reis naar Duitsland. Door de samenwerking met Ruijtenberg vormen we in feite een soort one-stop-shop en kunnen we complete projecten aanbieden”, aldus een trotse Van den Elshout.

Nog een voorbeeld van die samen­werking is de ombouw van de Scheldestad van enkelwandige tanker naar beunschip. Jordy Buijks zegt daarover: “De stalen ombouw wordt verzorgd door Ruijtenberg, terwijl wij garant staan voor alle engineering.”

“Ook bij de hermotorisering van de ruim 2.100 ton metende Nautica is er een duidelijke taakverdeling: Ruijtenberg legt een nieuwe vloer, terwijl wij zorgen voor de overige werkzaamheden in de machinekamer.”

Naast de bouw, afbouw en reparatie- en onderhoudswerkzaamheden houdt het aan de Maasdijk gevestigde Buijks Maritiem zich bezig met de handel in nieuwe en gebruikte binnenvaartschepen.

tekst: Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -