In Boskoop moet de prioriteit liggen bij het vinden van een tijdelijke oplossing die de scheepvaart over de Gouwe weer mogelijk maakt. Dat vindt Koninklijke BLN-Schuttvaer. De binnenvaartorganisatie dringt bij Provincie Zuid-Holland op snel handelen.
De hefbrug bij Boskoop blijft waarschijnlijk nog minimaal twee weken gestremd om hem zodanig te versterken dat hij weer veilig gebruikt kan worden. BLN-Schuttevaer roept de provincie op om zo spoedig de route vrij te maken voor de scheepvaart.
Omvaren
Daarbij moeten alle tijdelijk oplossingen worden onderzocht, vindt BLN-Schuttevaer. “Inbegrepen het onderzoeken van beperkte openingen (desnoods om slechts twee lagen containervaart mogelijk te maken), het vastzetten van de brug op de beperkte doorvaarthoogte of het tijdelijk uitnemen van het hefdeel door het op pontons uit te varen.”
BLN-Schuttevaer heeft aangeboden om over die tijdelijke oplossingen mee te denken. De organisatie had erop gehoopt dat de hef uit de brug getild zou worden, waarna het scheepvaartverkeer hervat zou kunnen worden.
“De provincie houdt nu echter alle opties open en wil geen uitspraak doen over de duur van de vaarwegstremming”, stelt BLN-Schuttevaer dinsdag 15 oktober in een persbericht. “Er is vooralsnog dus geen doorgaande verbinding over de Gouwe mogelijk voor de scheepvaart. Grote schepen, zoals de containerschepen, kunnen met beperkingen (containers twee hoog in plaats van drie hoog) over Amsterdam omvaren. De vertraging hierdoor kan oplopen tot 16 uur. Schepen langer dan 80 meter of breder dan 9,50 meter moeten een speciale ontheffingsvergunning aanvragen voor de Kostverlorenvaart.”
Lading van water naar de weg
BLN-Schuttevaer is teleurgesteld dat de stemming zo lang duurt. Op donderdag 10 oktober besloot Provincie Zuid-Holland de hefbrug bij Boskoop er direct af te sluiten vanwege de slechte en daardoor gevaarlijke constructie.
De Gouwe is een belangrijke doorgaande route voor de binnenvaart waar jaarlijks naast bouwstoffen en droge bulk, 100.000 containers over worden vervoerd. “Door deze storing neemt de planbaarheid en betrouwbaarheid van vervoer over water af en dat kan leiden tot een verschuiving van lading naar de weg, en daar zit niemand op te wachten. De omvaarroute is lang en complex en de containerschepen nemen via deze route een derde minder lading mee.” Aldus BLN-Schuttevaer.