Stremming brug Boskoop dupeert binnenvaart

0
(foto Media-TV)

De afsluiting van de hefbrug in Boskoop heeft grote gevolgen voor het goederenvervoer over het water en de weg, stelt verladersorganisatie evofenedex. “Vooral voor de handels- en productiebedrijven die hun lading via de binnenvaart over de Gouwe vervoeren is dit een ramp.”

Donderdagavond 10 oktober besloot de provincie Zuid-Holland de hefbrug per direct voor onbepaalde tijd volledig stil te leggen. Dat is nodig doordat de constructie gevaarlijk is en delen van de brug kunnen afbreken of instorten. In de jaren 90 zijn voetpaden aan de brug bevestigd. Naar nu blijkt waren daarvoor versterkingen noodzakelijk maar die bleven achterwege. Bij een renovatie in 2013 kwam dat nog niet boven water; nu wel na een onderzoek toen roest werd ontdekt.

Scheepvaart op de Gouwe ligt stil

De brug wordt niet meer bediend en niemand mag eroverheen. Auto’s en vrachtwagens moeten oprijden; voor voetgangers en fietsers ligt er sinds vrijdagavond 11 oktober een pontonbrug.

De scheepvaart op de Gouwe ligt stil. Met name Heineken in Zoeterwoude en binnenvaartoperator CCT, plus de daartoe behorende containerterminal Alpherium in Alphen, zijn daardoor hard getroffen. Er gaan dagelijks grote hoeveelheden containers met exportbier over de Gouwe naar Rotterdam en Antwerpen. De schepen moeten nu omvaren via Amsterdam; dat duurt minstens vijftien uur langer en ze kunnen minder containers per keer meenemen.

Ontmantelen

Als de stremming langer dan een week duurt, komt de levering van bier aan het buitenland in problemen. Heineken stuurde daarover zaterdag een alarmerende mail aan Gedeputeerde Floor Vermeulen van Zuid-Holland. Vanuit de binnenvaart wordt voorgesteld om het hefdeel van de brug gewoon omhoog te zetten, zodat de scheepvaart weer door kan.

Naar verluidt is de provincie van plan het beweegbare deel te ontmantelen. Hoe lang dat duurt, is onbekend.

Achterstallig onderhoud

“Naast het wegtransport van bloemen en planten van veel van de telers uit deze regio raakt deze buitengebruikstelling ook het vervoer van goederen zoals zand, grind en containers met binnenvaartschepen hard”, zegt algemeen directeur Machiel van der Kuijl van evofenedex.

“Natuurlijk staat de veiligheid voorop; dus hebben we begrip voor dit besluit. Maar het is toch wonderlijk dat de monitoring van het onderhoud hier blijkbaar ook niet op orde is, wat een acute afsluiting noodzakelijk maakt. Het achterstallige onderhoud van kunstwerken in onze infrastructuur is echt een groot probleem in ons land.”

“We gaan met de gedeputeerde om de tafel om deze problemen zo snel mogelijk op te lossen. En daarbij moeten we het, naast een goed communicatieplan over de duur van de stremming, ook hebben over compensatie voor de door handels- en productiebedrijven geleden omvaar- en omrijschade.”

Andere bruggen

De komende jaren staan er veel renovatieprojecten gepland in de provincie Zuid-Holland. evofenedex gaat op korte termijn in gesprek met de provincie om helder te krijgen of andere bruggen of kunstwerken ook op instorten staan en er een goede onderhoudsplanning is. Als kunstwerken op instorten staan en deze worden afgesloten, is de economische impact voor het bedrijfsleven en de impact op de omgeving groot, waarschuwt de ondernemersorganisatie.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.