Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat neemt maatregelen om de bevaarbaarheid van de Waal bij Nijmegen te verbeteren. Voor het aanpakken van de zogeheten harde laag trekt ze in totaal 7,7 miljoen euro uit.
Binnenvaartschepen hebben door erosie van de bodem last van de ondiepe rivierbodem bij een lage waterstand op de Waal. Het knelpunt wordt gevormd door een harde laag op de bodem van de rivier. Door de bodem van deze harde laag af te vlakken verdwijnen de hobbels en verbetert de bevaarbaarheid.
Verder komt er een geleidelijke overgang van de harde laag naar de zandige rivierbodem. Dit maakt de overgang van diep naar ondiep vaarwater minder abrupt waardoor de kans kleiner is dat binnenvaartschepen contact maken met de harde laag en beschadigd raken.
Laagste stand
Minister Van Nieuwenhuizen: “Droogte zorgt voor problemen met de bevaarbaarheid van onze rivieren. Daarom moeten we ons niet alleen meer richten op waterveiligheid en de hoogste stand van het water, maar zeker ook op de laagste stand die ontzettend belangrijk is voor onze binnenvaart. De maatregelen bij Nijmegen zijn daar een mooi voorbeeld van.”
Het verbeteren van de bevaarbaarheid van de Waal gebeurt in samenwerking met brancheorganisatie BLN-Schuttevaer en Topsector Water en Maritiem, zo kondigt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan. De voorbereidingen voor de aanpak starten dit jaar. In 2020 moet het werk klaar zijn.
Naast de maatregelen om op korte termijn de binnenvaart te helpen, wordt ook verder vooruitgekeken, aldus Van Nieuwenhuizen. De verbeteringen aan de bodem geven inzicht in hoe waterstanden in de toekomst bij laag water positief zijn te beïnvloeden. Ook wordt bekeken wat deze ingrepen betekenen voor andere rivierfuncties, zoals waterveiligheid.
Harde laag
De harde laag is in het verleden, juist ten behoeve van de scheepvaart, door Rijkswaterstaat in de Waal gelegd. Aan de linkeroever werd de rivierbodem vastgelegd met een stenen bed. Het stromingspatroon dat hierdoor ontstond, moest ervoor zorgen dat de rechteroever minder zou verzanden en beter op diepte bleef.
Maar de rivierbodem op de Waal erodeert en daalt. De vaste laag daalt niet mee en is zodoende tijdens laagwaterperiodes een hinderlijke verondieping geworden op de route.