Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat stelt 72 miljoen euro beschikbaar voor de vervanging van 14 kilometer damwanden van de Twentekanalen. Al eerder was er groen licht voor baggerwerk om de vaarweg te verruimen De totale kosten voor het project komen nu uit op 180 miljoen euro.
Het overgrote deel van de damwanden heeft het einde van zijn technische levensduur bereikt, aldus Rijkswaterstaat. “Er is op korte termijn vervanging noodzakelijk om de veiligheid (scheepvaart, recreatie en stabiliteit secundaire keringen) te waarborgen.” Een onafhankelijke second opinion van Deltares bevestigde die conclusie.
Met het besluit van minister Van Nieuwenhuizen kan het project verder worden voorbereid. Halverwege dit jaar zal de aanbesteding plaatsvinden. De werkzaamheden starten dan waarschijnlijk in de zomer van 2020.
Aflaaddiepte van 2,80 meter
De verruiming van de vaarweg maakt het Twentekanaal geschikt voor klasse Va-schepen met een aflaaddiepte van 2,80 meter. Daarmee wordt de belading van de schepen die de Twentekanalen bevaren vergroot.
“De ruimere vaarweg zorgt er tevens voor dat schepen vlotter en veiliger kunnen doorvaren” belooft Rijkswaterstaat. “Bij deze integrale opwaardering wordt ook de grondwateroverlast in de omgeving aangepakt en worden oevers vernieuwd. De betere bereikbaarheid van de havens en bedrijven langs het Twentekanaal geeft een stimulans aan de regionale economie en werkgelegenheid en draagt bij aan de versteviging van de (inter)nationale logistieke positie van de regio Twente.”