TMA Logistics, CTU en Vero Container Logistics hebben de North West Central Corridor opgericht. Ze bundelen voortaan containers op de corridor Amsterdam-Utrecht-Rotterdam om grotere aantallen containers per keer te kunnen laden en lossen op de deepsea-terminals in Rotterdam.
De samenwerking leidt tot duurzamer transport en minder vertraging bij de afhandeling op de terminals. Het initiatief wordt ondersteund door de deepsea-containerterminals in Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam en het logistieke programma Lean & Green Europe.
250.000 containers
Op de route Amsterdam-Utrecht-Rotterdam gaan jaarlijks ruim 250.000 containers over water. Met ingang van vandaag wordt deze lading gebundeld.
De samenwerking betekent in de praktijk dat schepen bij de TMA-terminals in Amsterdam en Velsen en die van CTU in Utrecht en Tiel minimaal 150 tot 200 containers combineren voor één van de containerterminals in Rotterdam: RWG, APMT, ECT Delta, ECT Euromax. De bedrijven starten met zeven schepen die per week zeventien afvaarten verzorgen. Die zijn goed voor circa 5.000 containers.
Betrouwbaar
“Samenwerken in corridors is absoluut noodzakelijk”, zegt Etienne Morrien, directeur van CTU, op de website van Havenbedrijf Rotterdam. “We zullen als ‘achterland’ mee moeten in de ladinggroei om met innovatieve oplossingen de binnenvaart concurrerend en betrouwbaar te houden.”
Rens Rohde, CFO van TMA Holding: “De bundeling betekent lagere demurrage- en detentiekosten voor onze klanten. Ook zullen er minder containers over de weg vervoerd worden.”
De Havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam zijn blij met het initiatief. “We ondersteunen dit soort projecten waarbij het belang van de sector voorop staat, van harte”, zegt Rob Smit, manager Achterland bij Havenbedrijf Amsterdam. “Een goede afhandeling van de containerbinnenvaart is van groot belang voor de ontwikkeling van Nederland als de meest efficiënte en betrouwbare logistieke hub van Europa.”
West-Brabant Corridor
De North West Central Corridor sluit goed aan bij de programma-aanpak goederenvervoercorridors, waarin het ministerie van I&W, provincies, havenbedrijven, de Topsector Logistiek en het bedrijfsleven samenwerken aan zogenoemde ‘topcorridors’.
Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam zegt: “Vorig jaar is in dit kader al de West-Brabant Corridor van start gegaan, die op soortgelijke wijze de havens van Tilburg, Oosterhout en Moerdijk met Rotterdam verbindt. Daar hebben we al uitstekende ervaringen mee opgedaan.”