Arnhem, 21 maart: lente! De haven is leeg, de kade vol Rhinecruisers. Een verfvlot kan er nauwelijks tussen om boeg en spiegel nog wat glans te geven. Nerveuze activiteit op de kade, vrachtwagens manoeuvreren hun laadklep langszij de AmaLea. De bemanning vormt een ketting, balen meel verdwijnen in de store. Verf- en meubeltransport gaat via de entree. Verbijsterend veel is er nodig om het passagiers naar de zin te maken.
“Twee weken terug was de AmaLea nog een ruwe diamant, nu is ze geslepen en opgepoetst”, zegt de tweede kapitein, Patrick Betsema. We zijn het met hem eens: de 135 meter lange AmaLea is opnieuw een knappe. Het schip glinstert van comfort, kwaliteit en vooral… aandacht.
Voordat zo’n schip overigens glimt, zitten er zo’n 250.000 man-/vrouwuren werk in. Vahali Shipyards in Servië met de cascobouw en Gendt verantwoordelijk voor de installatie claimen hiervan aanmerkelijk veel uren.
De overige tijd hebben Kamphuisen Projects BV uit Wageningen, en nóg 65 onderaannemers en leveranciers nodig. Reeds voor de twintigste keer realiseerde Kamphuisen in opdracht van AmaWaterways een beauty.
Jan de Bruin, de senior en meest ervaren kapitein van de vloot, (”beste” mag ik niet schrijven van hem) heeft een halfuurtje vrij – dacht hij! Verscholen in de stuurhut, maar de crew weet hem wel te vinden. Het wordt een interview met interrupties. Niet erg, dan hoor je nog eens wat.
Dit is zijn elfde nieuwbouw voor AmaWaterways. Nummer 12 wordt ‘de kers’ op zijn carrière. Dat schip is gezien de afmetingen bestemd om op de Donau te varen. Jan blijft daar kapitein tot aan zijn pensioen.
Zijn er veranderingen aangebracht?
“We hebben een Martins-vacuümsysteem en kunnen nu ook het niveau in de ballasttanks op een display aflezen. Naast de inrichting die Marian Kamphuisen op elk schip weer uniek maakt, is dit een kopie van de AmaKristina.”
Wat is jullie taak in het afbouwproces?
“We richten onder andere het schip in, volgen alle leidingen, controleren onder de platen, testen en kijken naar eventuele lekkages. Ook de papierkraam moet je niet onderschatten.”
“Tijdens het proces kijk je de vaklui op hun vingers; we leren daar veel van. Het komt erop neer dat we ‘s winters het werkpak
aantrekken en als het seizoen begint, komt het uniform uit de kast. Maar niet eerder voordat we weten dat het schip veilig functioneert.”
We praaien Koert Kamphuisen midden in de ontvangst van een zending meubilair. “Je moet weten dat het type en aantal klopt. Er wil wel eens wat misgaan en over drie dagen is het inschepen in Amsterdam!”
Onderscheidt dit schip zich door nieuwe techniek?
“Soms wissel je van leverancier of techniek, maar overwegend is dat niet spraakmakend. Vahali Shipyard en Willemsen Scheepsbetimmeringen leveren werk zoals het op papier staat en dat heeft een hoog cijfer. De volgende voor AmaWaterways zal zich met 135 lang en 20 meter breed zeker onderscheiden. Het wordt de AmaMagna, die in uitvoering en techniek uniek zal zijn.”
Hoever is dat schip?
“Eind deze week vertrekt het casco op de rug van een deepsea-carrier uit Constanta. Tien tot twaalf dagen later arriveert het in Rotterdam en wordt verder op eigen kiel naar Vahali Shipyards in Gendt gesleept om te worden afgebouwd. Begin volgend jaar moet de AmaMagna op de Donau zijn om te worden ingezet tussen Vilshoven en Budapest.”
Was de transportprijs lager dan het voordeel van in Servië afbouwen?
“Ja, we hebben er een paar formules op losgelaten, maar dit is de realistische uitkomst.”
Natuurlijk is er entertainment-on-demand, met gratis breedbandinternet, wifi, films, muziek en tv-stations, alsook klimaatgestuurde airconditioning en een kluisje op de kamer. Suites hebben extra voorzieningen, waaronder een grotere zithoek en een ruime badkamer met ligbad en aparte douche. Voor iedereen zijn er het zwembad, zonnedek, twee restaurants, de sterrenkeuken, wijnbar en natuurlijk ook een onweerstaanbare borrelbar, lounge, winkel, rijk betimmerde hutten, de chique spa en, ingeval het eens nodig is, een schoonheidssalon!
Gasten op de AmaLea kunnen ook hun business continueren. Hiervoor daagde Kamphuisen in 2006 al de firma BSS ICT uit om storingsvrij dataverkeer vanaf een schip mogelijk te maken. Het aansluiten en realiseren van een datacentrum gekoppeld aan het internet was hiervoor het ei van Columbus. De AmaDagio kreeg hiervoor destijds als eerste een gekoelde ICT service-centrale. De datahoeveelheid was toen 500 MB per week, tegenwoordig 80 GB per dag.
tekst en foto’s: Johan de Witte