De tweede veerpont uit een serie van vier, Baarlo-Steyl genaamd, werd gebouwd door Scheepswerf en Handelsmaatschappij Tinnemans uit Maasbracht. Het schip is onlangs afgeleverd. De exploitant, Veerbedrijf Paulus, is hem komen ophalen in Maasbracht en duwde hem naar de thuisbasis in Baarlo.
Opdrachtgevers voor de bouw waren de Noord-Limburgse gemeenten Venlo, Peel en Maas, Beesel en Horst aan de Maas. In oktober 2017 legde de scheepswerf de kiel van het vaartuig. In een tijdsbestek van zes maanden werd de veerpont gebouwd. De afmetingen van de Baarlo-Steyl zijn 21 bij 12,50 meter. Inclusief de twee kleppen van 7,50 meter is de totale lengte 36 meter.
120 ton staal
Het dienstdoende veer op de verbinding Baarlo-Steyl-Tegelen was aan vervanging toe. De pont was meer dan zeventig jaar oud en de kosten voor reparatie en onderhoud vielen volgens exploitant Ton Paulus steeds hoger uit.
In het kantoor van de Maasbrachtse scheepswerf kijkt bedrijfsleider Fabian Fijneman terug naar de totstandkoming van de veerpont: “ASS, dat wil zeggen de Antwerpse Staal Services NV, heeft het benodigde kwaliteitsstaal, grade A scheepsbouwstaal, geleverd. Wij hadden bruto circa 120 ton nodig. Dit staal werd als plaat en profiel per vrachtauto gebracht. Het belandde bij ons op de snijtafel en werd door ons personeel zelf volledig plasma op maat gesneden. Aansluitend stelden we in de sectiehal het casco samen.”
“Het casco werd hier ook afgebouwd en vervolgens geschilderd. Ons bedrijf was hoofdaannemer van de bouw van de veerpont Baarlo-Steyl.”
Wat was jullie taak?
Fijneman: “Wij verzorgden de bouwbegeleiding op dit project. In eigen beheer bouwden wij het casco, het aluminium stuurhuis en brachten we de rvs hoogglans op de reling en uitlaten aan en bouwden we de Volvo-motor en een Z-drive van Veth in. Wij legden de aluminium vloerplaten in de machinekamer en wij hadden de zorg voor de aluminium radarmast, de gierlieren en ankerlier.”
Wat was de inbreng van de onderaannemers?
Fijneman: “Alles op tijd volgens planning inbouwen. Iedere onderaannemer had zijn eigen verantwoording. En deden hun ervaring op bij de bouw van de eerste veer, en namen die mee naar de bouw van de tweede.”
“Bepaalde onderdelen konden de medewerkers anders en vlotter inbouwen. Dat leverde tijdwinst op.”
“Bij de bouw van de eerste veerpont moesten ze vaker overleggen om tot een oplossing te komen. Bij deze bouw wisten ze hoe de vork in de steel zat. Je merkte dat het steeds soepeler ging lopen.”
Hoe beleefden de onderaannemers de bouw?
Fijneman: “Je kunt ze dat ook zelf vragen…”
Jean-Pierre van Lier, directeur van Van Lier Installatietechniek Maasbracht, zegt desgevraagd: “Wij werken als bedrijf al een geruime tijd samen met Scheepswerf en Handelsmaatschappij Tinnemans. De samenwerking in dit project Maasveerponten is heel goed.”
“Op de Baarlo-Steyl bouwden wij de complete verwarming en verzorgden we het loodgieterswerk, inclusief het sanitair. Bedrijfsleider Fijneman was voor ons het aanspreekpunt. Met hem overlegden wij het vaakst. Bij deze tweede veerpont wisten we precies wat van ons verlangd werd.”
Uw bedrijf is geen onbekende in de scheepvaart…
Van Lier: “35 procent van onze omzet is afkomstig van opdrachten uit de maritieme sector. Wij hebben inmiddels veel ervaring opgedaan in het werken met ondernemers in de binnenvaart.”
En de andere onderaannemers?
Fijneman: “Een andere onderaannemer als St. Antonius-Houben leverde de Volvo Penta DSA TA-motor en toebehoren, zoals een koelsysteem en uitlaatsysteem. De firma Verbunt uit Maasbracht nam de volledige conservering voor zijn rekening en Veth Propulsion uit Papendrecht verzorgde de Z-drive.”
“Vissers en Van Dijk uit Maasbracht was verantwoordelijk voor de complete nautische apparatuur en de elektrische installatie op de Baarlo- Steyl. En WindeX Engineering leverde het rvs klaprooster. De gecertificeerde aluminium bijboot was een fabricaat van Scheepswerf Peter Tinnemans.”
Hebben jullie als scheepswerf nog reacties en aanvragen gekregen na de bouw van de eerste veerpont, de Grubbenvorst-Velden?
Fijneman: “Die bouw heeft heel veel positieve reacties opgeleverd. Meer wil ik er nu niet over kwijt. Wij zijn heel blij met het werk. We hebben een goed product kunnen afleveren, dankzij een goede samenwerking met de familie Paulus en de deelnemende gemeenten.”
En nu aan de slag met de derde veerpont?
Fijneman: “We zijn al twee maanden bezig met de bouw van de veerpont Lottum-Lomm. Naar verwachting zal die in juni worden opgeleverd. Daarna beginnen we aan de bouw van het laatste veer, Broekhuizen-Arcen.”
De telefoon van de bedrijfsleider rinkelt weer. Fabian Fijneman staat een klant te woord en beent vervolgens het kantoor uit. Voor hem laat het weekend nog even op zich wachten.
tekst en foto’s: Noud van der Zee