Antifouling zonder gif die op een milieuvriendelijke manier aangroei op de scheepsromp weert. Die uitvinding van Finsulate werd op de HISWA bekroond met de HISWA-award Product van het Jaar 2018.
Finsulate is een zelfklevend folie dat als een ‘wrap’ op de romp van een schip wordt aangebracht. Een milieuvriendelijk alternatief voor verf. Door haartjes voorkomt de folie (plantaardige en dierlijke) aangroei. Er is een versie met langere haartjes voor zeegaande schepen en met korte haartjes voor zoetwater- en snelvarende schepen. De Finsulate-vezels zorgen ervoor dat aangroei niet in de buurt van de romp komt, de romp wordt als het ware geïsoleerd.
Een onafhankelijke jury, onder voorzitterschap van Guido Beekmann, roemde de inventiviteit en de milieubewuste insteek van het product. Wrappen in plaats van verven. Een eenvoudige en schone applicatie zonder gif, een niet-milieubelastende en veilige oplossing tegen aangroei. De wrap kan gebruikt worden tot een snelheid van 30 knopen en heeft een levensduur van vijf jaar.
Ook voor watersport
Rik Breur, directeur van Finsulate, stelt dat het de enige antifouling is die ook bij stilliggen zeepokken weert. Hij heeft het folie vorig jaar in de watersport geïntroduceerd. Hij stond dit jaar voor het eerst met Finsulate op de HISWA en sleepte direct de prijs in de wacht.
Oorspronkelijk richtte Finsulate zich met name op de beroepsvaart, onder de naam Micanti Antifouling. Daarmee wonnen Breur en compagnon Eric Pieters in 2014 de MKB Innovatie Top 100. Sinds 2017 zijn er twee producten op de markt voor de pleziervaart. Vorig jaar zijn 25 jachten bekleed met de wrap, dit jaar zijn er al vijftien opdrachten aan het bedrijf gegund.
Binnenvaarttanker
In het Midden-Oosten en Singapore varen twee schepen van Fugro en ook Vroon heeft een schip bekleed. Inmiddels zijn er gesprekken over de eerste binnenvaarttanker, die tussen Antwerpen en Rotterdam vaart. Details wil Breur nog niet geven.
Fugro heeft in de afgelopen 3,5 jaar al meer dan 80.000 kilometer met de het antifoulingfolie gevaren. De besparing wisselt sterk per schip en is afhankelijk van de hoeveelheid aangroei. De wrap bespaart 5 tot 40 procent brandstof.